Szenvedély és irónia

Meller Péter és a grafikai képzelőerő

 

 

Magyar Nemzeti Galéria, Grafikai kiállítótér

 

Meller Péter (1923–2008) művészettörténészt ismeretlen oldaláról mutatja be a kiállítás. Kevesen tudják, hogy kutatómunkája mellett Meller szenvedélyesen rajzolt és a saját maga által kidolgozott technikával nyomatokat készített. A mostani tárlat legszebb grafikáit mutatja be: hagyatékából és magángyűjteményekből mintegy hetven alkotás látható a Magyar Nemzeti Galéria grafikai kiállítóterében.

 

Meller Péter budapesti értelmiségi családban született, nagybátyja a szintén művészettörténész Meller Simon volt. Az egyetemen klasszika-filológiát és művészettörténetet tanult. Tanulmányai befejezését követően, egy zürichi és római magyar akadémiai ösztöndíj után 1948-ban rövid időre a Szépművészeti Múzeum Antik Gyűjteményébe került, majd 1949-től a Szobor Gyűjtemény modern részének lett a kurátora. Meller 1957-ig dolgozott a Múzeumban, ekkor családjával együtt emigrált. Több mint egy évtizedes bécsi és firenzei tartózkodás után, 1968-ban a Santa Barbara-i University of California oktatói állását elfogadva az Egyesült Államokba költözött. Nyugdíjba vonulásáig a neves amerikai egyetem művészettörténész-professzora, az itáliai reneszánsz művészet nemzetközileg elismert kutatója volt.

 

Bár Meller rendszeresen készíttet grafikákat, műveit életében csupán néhányszor állították ki, és nem is nagyon törekedett arra, hogy grafikusművészként ismerté váljon. Több ezer lapot számláló művészi hagyatékát csak halála után rendszerezték. Grafikáit 2012-ben Santa Barbarában, majd 2013-ban Londonban állították ki, Magyarországon most első alkalommal kerülnek az alkotásai a nagyközönség elé.

 

Meller Péter grafikái hűen tükrözik sokrétű tanultságát és összetett személyiségét. Kiválóan ismerte az antik és görög kultúrát, a reneszánsz művészetet és a humanista irodalmat. Grafikáin a mitológiából és művészetből átvett ábrázolásokat rendszerint aktualizálta, mai kontextusba helyezte, különös humort kölcsönözve ezzel lapjainak. Az antik istenek és hősök esendő és hétköznapi emberekként tűnnek fel, karikatúraszerűen megjelenítve, néha a grafikák alá írt pár sor a klasszikus antik időmértékes verselés ellenére ugyancsak a prózai mindennapokra reflektál.

Széles körű ismeretei révén Meller témaválasztásában nem feltétlenül használt közismert forrásokat, ennek ellenére ironikus ábrázolásmódja, a szereplői közötti egyszerű grafikai eszközökkel létrehozott, az életből ismert kapcsolatok megjelenítése mindenféle előképzettség nélkül bárki számára azonnal értelmezhető.

 

Meller magyar témákat is gyakran ábrázolt, ő illusztrálta a János vitéz angol kiadását, és Krúdy Gyula Álmoskönyvéhez is tervezett grafikákat; ezekből szintén látható válogatás a kiállításon.

Még Budapesten mintegy négy hónapig dolgozott restaurátorműhelyben Gyakorlatias szemlélete nagyrészt ennek az élménynek köszönhető. A rendelkezésére álló eszközökkel sajátos grafikai technikákat dolgozott ki, radírból metszett pecsétnyomókat, melyekből többet vörös festékkel nyomtatott le, tudatosan utalva a görög vörös alakos vázák világára.

 

A kiállítás kurátora: Robert Williams művészettörténész-professzor, Department of History of Art and Architecture, University of California, Santa Barbara

A kurátor munkatársai: Szőcs Miriam és Rózsavölgyi Andrea művészettörténészek, Szépművészeti Múzeum

 

A tárlat az állandó kiállításokra érvényes belépővel látogatható. 

Szenvedély és irónia
Szenvedély és irónia