Az AMASS (Acting On The Margins: Arts As Social Sculpture- Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture | AMASS Project | H2020 | CORDIS | European Commission AMASS Narrative Platform, AMASS – Home) nemzetközi Horizon2020 kutatáshoz (H2020-SC6-TRANSFORMATIONS-2019) 2020. szeptemberében kapott csatlakozási lehetőséget a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) a Ludwig Múzeum mellett a projektet Magyarországon vezető Corvinus Egyetem másik partnerintézményeként.
A 2020. szeptember – 2022. március között megvalósított program egyrészt középiskolai oktatási intézmények számára fejlesztett múzeumpedagógiai foglalkozásokat és oktatási segédanyagokat, valamint egy 30 órás tanári továbbképzést (Összefüggések és párhuzamok a képzőművészet tükrében –a 19. századi magyar irodalom és történelem tanításának újszerű lehetőségei) is akkreditált. A projekt kifejezett figyelmet fordított a résztvevő középiskolai diákok hátrányos helyzetéből adódó igényekre (szociális háttér; beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek) és az azokra alkalmazható módszertanra, amely hatékony lehet a társadalmi különbségekből is adódó hátrányos helyzet leküzdésére és adaptálható más múzeumok számára is.

Az MNG egy fővárosi és egy vidéki középiskolával (Premier Művészeti Szakgimnázium, Budapest valamint Gorsium Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum, Székesfehérvár) tudott együttműködni a projekt második ütemében (2021. szeptember – 2022. március), mindenkori figyelemmel az aktuális pandémiás helyzetre.
Múzeumpedagógiai foglalkozások
A székesfehérvári Gorsium Gimnázium diákjai a pandémiára tekintettel három alkalommal utaztak Budapestre, a Premieres diákok hat alkalommal vettek részt múzeumi foglalkozáson (a székesfehérvári diákok azonban már az előző ütemben is lehetőséget kaptak a részvételre, így az összesen számukra adódott négy, hosszabb látogatási lehetőséggel nagyjából egyenlő arányban töltöttek időt a múzeumban, összehasonlítva a fővárosi iskola diákjai). Mindkét iskola esetében a foglalkozásokra a Magyar Nemzeti Galéria épületében, az állandó és az időszaki kiállítások tereiben, illetve a múzeumpedagógiai műhelyben került sor. A programban összesen 32 tanulót + 2 kísérő osztályfőnököt fogadtunk.

A foglalkozások három modulból épültek fel. A múzeumi foglalkozásokat előkészítő feladat vezette be, amely témájában már a múzeumi anyaghoz kapcsolódott. A második modul a kiállításokban zajlott. A kiállítótéri foglalkozások a magyar történelem és irodalom kiemelt témaköreihez kapcsolódtak és átfogó, interdiszciplináris módon mutatták be azokat. A képzőművészeti alkotások mellett főszerepet kapott a zene és az irodalom. Az alkalmazott munkaformák a közös tevékenységeket helyezték előtérbe, a csoportmunkát és a különböző kooperatív technikákat. A kiállítótéri részt alkotótevékenység követte, amelynek során a korábban látott művek alapján különböző képzőművészeti technikák alkalmazásával (kollázs, montázs, frottázs, akrilfestés, tempera) és videómunka elkészítésével tudták elmélyíteni az ismereteiket.
Foglalkozások a kiállítótérben
Alkotótevékenység a múzeumpedagógiai műhelyben