En

AMASS – Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture

Az AMASS (Acting On The Margins: Arts As Social Sculpture- Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture | AMASS Project | H2020 | CORDIS | European Commission AMASS Narrative Platform, AMASS – Home) nemzetközi Horizon2020 kutatáshoz (H2020-SC6-TRANSFORMATIONS-2019) 2020. szeptemberében kapott csatlakozási lehetőséget a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) a Ludwig Múzeum mellett a projektet Magyarországon vezető Corvinus Egyetem másik partnerintézményeként.

A 2020. szeptember – 2022. március között megvalósított program egyrészt középiskolai oktatási intézmények számára fejlesztett múzeumpedagógiai foglalkozásokat és oktatási segédanyagokat, valamint egy 30 órás tanári továbbképzést (Összefüggések és párhuzamok a képzőművészet tükrében –a 19. századi magyar irodalom és történelem tanításának újszerű lehetőségei) is akkreditált. A projekt kifejezett figyelmet fordított a résztvevő középiskolai diákok hátrányos helyzetéből adódó igényekre (szociális háttér; beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek) és az azokra alkalmazható módszertanra, amely hatékony lehet a társadalmi különbségekből is adódó hátrányos helyzet leküzdésére és adaptálható más múzeumok számára is.

 

 

Az MNG egy fővárosi és egy vidéki középiskolával (Premier Művészeti Szakgimnázium, Budapest valamint Gorsium Gimnázium, Szakgimnázium és Technikum, Székesfehérvár) tudott együttműködni a projekt második ütemében (2021. szeptember – 2022. március), mindenkori figyelemmel az aktuális pandémiás helyzetre.

 

Múzeumpedagógiai foglalkozások

A székesfehérvári Gorsium Gimnázium diákjai a pandémiára tekintettel három alkalommal utaztak Budapestre, a Premieres diákok hat alkalommal vettek részt múzeumi foglalkozáson (a székesfehérvári diákok azonban már az előző ütemben is lehetőséget kaptak a részvételre, így az összesen számukra adódott négy, hosszabb látogatási lehetőséggel nagyjából egyenlő arányban töltöttek időt a múzeumban, összehasonlítva a fővárosi iskola diákjai). Mindkét iskola esetében a foglalkozásokra a Magyar Nemzeti Galéria épületében, az állandó és az időszaki kiállítások tereiben, illetve a múzeumpedagógiai műhelyben került sor. A programban összesen 32 tanulót + 2 kísérő osztályfőnököt fogadtunk.

 

 

A foglalkozások három modulból épültek fel. A múzeumi foglalkozásokat előkészítő feladat vezette be, amely témájában már a múzeumi anyaghoz kapcsolódott. A második modul a kiállításokban zajlott. A kiállítótéri foglalkozások a magyar történelem és irodalom kiemelt témaköreihez kapcsolódtak és átfogó, interdiszciplináris módon mutatták be azokat. A képzőművészeti alkotások mellett főszerepet kapott a zene és az irodalom. Az alkalmazott munkaformák a közös tevékenységeket helyezték előtérbe, a csoportmunkát és a különböző kooperatív technikákat. A kiállítótéri részt alkotótevékenység követte, amelynek során a korábban látott művek alapján különböző képzőművészeti technikák alkalmazásával (kollázs, montázs, frottázs, akrilfestés, tempera) és videómunka elkészítésével tudták elmélyíteni az ismereteiket.

20211118_103727
20211118_102432
20211118_111121
20211118_111325
DSC_0038
DSC_0056
DSC_0072
DSC_0221
DSC_0233
DSC_0256
DSC_0284
DSC_0710
DSC_0713
DSC_0720
DSC_0731

Foglalkozások a kiállítótérben

DSC_0403
DSC_0375
DSC_0382
DSC_0401
DSC_0097
DSC_0395
DSC_0164
20211118_123120
20211118_123459
20211118_134636
DSC_0149 másolata
DSC_0355
DSC_0356
DSC_0357
DSC_0358
DSC_0360
DSC_0361
DSC_0362
DSC_0363
DSC_0364
DSC_0365
DSC_0366
DSC_0367
DSC_0368
DSC_0369
DSC_0370
DSC_0371
DSC_0372
DSC_0373
DSC_0407
DSC_0119
20211118_123541
20211118_130354
DSC_0115
DSC_0342
DSC_0343
DSC_0344
DSC_0345
DSC_0346
DSC_0347
DSC_0348
DSC_0349
DSC_0350
DSC_0351
DSC_0352
DSC_0353
DSC_0354

Alkotótevékenység a múzeumpedagógiai műhelyben

Kiemelt látnivalók, érdekességek

Előkészítő feladat

A múzeumi foglalkozásokat előkészítő feladat vezette be, amely témájában már a múzeumi anyaghoz kapcsolódott.

Kiállítótéri foglalkozás

A múzeumi foglalkozások a magyar történelem és irodalom kiemelt témaköreihez kapcsolódtak és átfogó, interdiszciplináris módon mutatták be azokat. A képzőművészeti alkotások mellett főszerepet kapott a zene és az irodalom. Az alkalmazott munkaformák a közös tevékenységeket helyezték előtérbe, a csoportmunkát és a különböző kooperatív technikákat.

Kreatív feladat

A kiállítótéri részt alkotásos tevékenység követte, amelynek során a korábban látott művek alapján különböző képzőművészeti technikák alkalmazásával (kollázs, montázs, frottázs, akrilfestés, tempera) és videómunka elkészítésével tudták elmélyíteni az ismereteiket.

Kiállításaink közül ajánljuk