
Anatómiai kísérlet 2.
Jelenkori Gyűjtemény
Címváltozat | A repülés szimbóluma |
---|---|
Alkotó | |
Készítés ideje | 1964 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | vászon, olaj |
Méret | 230 × 187 cm |
Leltári szám | MM77.186 |
Gyűjtemény | Jelenkori Gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria D épület, Harmadik emelet, Lépésváltás – 20. századi művészet 1945 után, Lépésváltás kiállítás |
Kondor Béla sokoldalúságát jelzi, hogy a festészet és grafikai technikák virtuóz alkalmazása mellett költészettel, fotográfiával és zenével is foglalkozott. Az európai művészet tradícióját egyéni jelképrendszerré átformáló művész számára a repülés emblematikus témává vált. A II. világháborúban átélt bombázások, a zuhanó repülőgépek látványa meghatározó emlékei közé tartozott. Sajátos ikonográfiát teremtett különös rovarokat, madarakat és repülő szerkezeteket ábrázoló műveivel.
A géprepülés géniusza leghangsúlyosabb eleme az „égi” szférát domináló hatalmas angyal, mely repülő szerkezetet emel a magasba. A kép centrumában megjelenő apró, zuhanó alak és a darabjaira hulló repülőgép azonban mintha épp az angyal másik, feltartott kezéből hullott volna ki. Az ember alkotta szerkezet legyőzi „Newton hitét”, a gravitációt, a technikai vívmányok azonban háborús gépezetté alakítva kegyetlen pusztulást hordoznak. Kondor ikonográfiájában gyakran megjelenő szárnyas angyalok, repülő szerkezetek örök ellentétben jelenítik meg a repülés vágyát, a zuhanás iszonyát és a modern civilizáció törékenységét.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.