
Mellkép
1800 utáni gyűjtemény
A Montagne Sainte-Victoire huszonöt négyzetre bontva című festmény egy, a hegy körvonalát kijelölő szalagból áll, a szalag egyes elemei hiányoznak.
Vera Molnár kiindulópontja a Gauss-görbe vonala volt, amelyben egy adott pillanatban felismerte a Paul Cézanne által több tucatszor megfestett, Aix-en-Provence határában magasodó hegyet: a ráismerés emléke a múzeum gyűjteményében több kollázs is, amelyeket provence-i látogatásai egyikén, a művész az aixi Fondation Vasarely ablakából készített. A Montagne Sainte-Victoire körvonala – Cézanne és Vera Molnár közös motívuma – alkalmas a két művészi eljárás összehasonlítására: Cézanne a természet állandóságát és folyamatos változását kívánta modellezni, s ezt a vizuálisan megragadható világ építőelemének, a színes ecsetvonásnak a „feltalálásával”, a természeti képnek a vásznon való újjáépítésével érte el. Vera Molnár a matematikában találja meg a bennünket is magába foglaló világ alapanyagát, s a matematikai szabályok szerint felépített görbe részekre osztásával, s e részek fokozatos, lépésenként meghatározott torzításával jutott el a hegy körvonalának meghatározásához.
Geskó Judit
Múzeumi Kalauz: Magyar Nemzeti Galéria, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2018, 278. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.