
Petőfi Sándor
1800 utáni gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Alkotói korszak | |
Iskola | |
Kultúra | francia |
Készítés ideje | 1870 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 54 x 65,7 cm |
Leltári szám | 367.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria D épület, Első emelet, Delacroix-tól Vasarely-ig – Válogatás a Szépművészeti Múzeum 1800 utáni Nemzetközi Gyűjteményéből, Barokk kiállítóterem |
1870 nyarán Claude Monet a normandiai Trouvilleban, a kor egyik legfelkapottabb üdülőhelyén töltötte nászútját. Akkor készült képein elsősorban a tengerparti turizmus újszerű jelenségeit örökítette meg, a budapesti kora impresszionista festményen ugyanakkor semmi nyoma nincs a strandok forgatagának, vagy az akkor zajló francia-porosz háború eseményeinek: a tengerbe vesző Touques folyó torkolatánál semmi sem zavarja meg a horgászok nyugalmát.
A finom tónusokra, erős átlókra, különálló színmezőkre épülő képszerkezet és az enyhe felülnézet a japán metszetek világát idézi. A látszólag véletlenszerű képbeállítás valójában gondosan kialakított kompozíciót követ: a kép bal szélét lezáró móló tömege visszaköszön a jobboldalon, ahol a horizont vonalában húzódó sötét sáv a folyó és a tenger közötti láthatatlan határt jelzi. A tengerrel csaknem egybeolvadó felhős ég ábrázolása az atmoszférikus hatások közvetlen megfigyeléséről árulkodik.
Kovács Anna Zsófia
Genthon, István, Modern francia festmények: Szépművészeti Múzeum Budapest, Remekművek magyarországi gyűjteményekből/Meisterwerke aus ungarischen Sammlungen/Art treasures in Hungarian collections/Chefs d’oeuvre dans les collections hongroises, Corvina, Budapest, 1972, 30. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.