
Táj várral és pihenő kecskékkel
1800 utáni gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | belga |
Készítés ideje | modell: 1895 előtt; márvány faragás: 1895 előtt |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | márvány |
Méret | 78,5 × 58 × 43 cm, 171 kg |
Leltári szám | 1546.U |
Gyűjtemény | 1800 utáni gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria D épület, Első emelet, Delacroix-tól Vasarely-ig – Válogatás a Szépművészeti Múzeum 1800 utáni Nemzetközi Gyűjteményéből, Kabinet |
Charles van der Stappen úttörő jelentőségű alkotóként megpróbálta megszabadítani a belga szobrászatot az akadémizmus béklyóitól, és ezáltal fejlődésképes útra terelni. Művészete a természet szeretetén alapult, ihletét a letisztult világos formákból merítette. Harmonikus mozdulatú, illetve nyugalmi állapotban ábrázolt figuráit szuggesztív erővel örökítette meg. Alakjait egyfajta szigorú báj jellemzi.
Zsarnok rögeszme című, heroikus hangulatú munkája a művész festői formalátásának mintapéldája. A talapzaton megfogalmazott szimbolikus alakok furcsa testtartásával az ábrázolt alak lelkiállapotát kívánta érzékeltetni. A szobrot a magyar állam 1897-ben vásárolta meg a Szépművészeti Múzeum számára a Képzőművészeti Társulat tavaszi nemzetközi kiállításáról. A későbbiekben más címváltozatokkal is szerepelt, például A dölyf vagy A gőg megnevezésekkel. Eredeti francia címe – „Impérieuse chimère” (Zsarnoki kiméra) – a szimbolizmus művészetéhez hűen elvont, többértelmű elnevezés.
Boda Bianka
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.