
Béla
1800 utáni gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Alkotói korszak | |
Iskola | |
Kultúra | francia |
Készítés ideje | 1895 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 81 x 65 cm |
Leltári szám | 401.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Maurice Denis az 1888-ban megalakult Nabi csoport egyik alapítója, a mozgalom legfőbb teoretikusa volt. A “nabis” szó héberül „prófétát” jelent: ennek megfelelően a kör tagjai új, az impresszionizmust elutasító, misztikus és dekoratív művészetet hirdettek.
Alkotásán Denis egyfajta világi Madonnaként örökítette meg az elsőszülött fiát szoptató fiatal feleségét, Marthe-ot. A szoros képkivágás, a képmélység hiánya fokozza a jelenet bensőséges hangulatát, összetartó egységgé kovácsolja a család és a csecsemőt meglátogató szomszéd lány alkotta csoportot. A Nabik esztétikájának megfelelően egységes, sík színmezők, határozott kontúrvonalak jellemzik a képet. A színvilág tompa és visszafogott – a sötét háttérből üde foltként tűnik ki Marthe világos ruhája, amelynek arabeszkjei az asszony stilizált, vöröses barna hajtincseiben köszönnek vissza. A sors sajnos úgy hozta, hogy a festmény szívszorító, tragikus emlékévé vált csupán az anyai boldogság áldott időszakának: a pár hónapos Jean Paul ugyanis a mű elkészültét követően nem sokkal elhunyt.
Genthon, István, Modern francia festmények: Szépművészeti Múzeum Budapest, Remekművek magyarországi gyűjteményekből/Meisterwerke aus ungarischen Sammlungen/Art treasures in Hungarian collections/Chefs d’oeuvre dans les collections hongroises, Corvina, Budapest, 1972, 47. o.
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 120. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.