
Közvetlen demokrácia – Így lehet legyőzni a pártok diktatúráját
1800 utáni gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Alkotói korszak | |
Iskola | |
Kultúra | belga |
Készítés ideje | 1894 |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | bronz |
Méret | 44,5 × 48,5 × 37 cm |
Leltári szám | 6213.U |
Gyűjtemény | 1800 utáni gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Minne művészeti pályafutásának kezdetén grafikai munkásságával hívta fel magára a figyelmet. Érzékeny, miszticizmus iránt érdeklődő emberként közel állt kora szimbolista költőihez és íróihoz, akik számos esetben bízták meg azzal a feladattal, hogy költeményeiket illusztrálja.
Apáca című alkotása Maurice Maeterlinck Serres chaudes (Üvegházak) című kötetének (1889) Oraison (Imádság) című versével hozható kapcsolatba. A szobor 1894-es, fából faragott első változatának címe szintén Oraison, vagyis Imádság volt. A műnek számos változatát ismerjük. A Siratóasszony, Apáca, Ima, Áhítat
címváltozatok arra engednek következtetni, hogy egy különleges lelkiállapot ábrázolása, megjelenítése volt a művész célja.
A szigorúan zárt háromszög-kompozíció expresszíven fejezi ki a töprengéssel vegyes végső kétségbeesést, a fájdalmat, a szomorúságot, a reménytelenséget, azt a lelkiállapotot, melyben csak az ima segíthet.
Minne korai, századforduló előtt keletkezett alkotásai közül ez az egyik leghíresebb. Egyéni hangvételű műveivel hatással volt a következő generációra, különösképp a német expresszionizmus néhány alkotójára. A szobrot Wertheimer Adolf 1927-ben ajándékozta a Szépművészeti Múzeumnak.
Somodi Anett
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.