
Krizantémok
19–21. századi Gyűjtemény / Festészeti Osztály
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1892 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | képméret: 110 × 9,5 cm |
Leltári szám | 78.149T |
Gyűjtemény | 19–21. századi Gyűjtemény / Festészeti Osztály |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria C épület, Második emelet, Modern idők – Magyar művészet a Millennium és a II. világháború között, U-alak |
A festő 1888 és 1890 között Münchenben Hollósy Simon magániskolájában tanult, majd 1891-ben a párizsi Julian Akadémián képezte tovább magát. 1884-től családjával Nagybányán élt, ahol a magyar plein air-törekvések kiteljesedését támogató művésztelep egyik előkészítője és alapítója volt. A müncheni évek alatt ismerte meg Jules Bastien-Lepage (1848―1884) naturalista képeit, és e stílus asszimilálásáról tanúskodnak az 1890-es évek elején született művei. Thorma e korai korszakának egyik egyedülálló remeke a Bilcz Irén-portré, amely azonban sajnos visszhang nélkül maradt. Nem figyeltek föl rá a kortársak, és nem méltatta a kritika sem, így az itt megcsillantott kezdeményezés nem lelt folytatásra munkásságában. Érdekes kettősségre figyelhetünk fel a képen: míg a modell megformálásában, öltözetében, természethű ábrázolásában a naturalista megközelítés jut érvényre, addig az aranyszínű háttér és a finom szecessziós rajzolatú kartámla már a századforduló dekoratív látásmódját vetíti előre. Európai párhuzam után kutatva Gustav Klimt 1900-as évek elején született arany korszakának stíluskettősségére lelhetünk. Az ábrázolt fiatal lány, Bilcz Irén, a nagybányai görögkatolikus pap leánya később feleségül ment a művésztelep egyik jeles alkotójához, Iványi Grünwald Bélához, aki neje finom alakját számos festményén megörökítette. | Plesznivy Edit
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.