Teleki Domokos gróf arcképe vőlegény korában
19–21. századi Gyűjtemény / Grafikai Osztály
Címváltozat | Három nőalak |
---|---|
Alkotó | |
Készítés ideje | 1951 |
Tárgytípus | rajz |
Anyag, technika | papír, ceruza |
Méret | lapméret: 290 × 215 mm |
Leltári szám | 1955-5554 |
Gyűjtemény | 19–21. századi Gyűjtemény / Grafikai Osztály |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Barcsay Jenő a reneszánsz nagymesterei nyomában az emberi testet tette tudományos pontosságú vizsgálódásai tárgyává. Az 1950-es évek elején merült fel egy anatómiakönyv kiadásának igénye, amelynek első része, a Művészeti anatómia 1953-ban jelent meg. A hiánypótló kiadvány sikere nyomán kapott megbízást a mester további két rajzkötet elkészítésére: 1958-ban az Ember és drapéria, majd 1966-ban a Forma és tér című műveit adták ki.
Gyűjteményünkben őrizzük az első két kötetben felhasznált rajzokat, köztük ezt az alkotását is, amely az ellentétes mozgáshelyzetet illusztrálja. A márványsimaságú papírra tűhegyes, kemény ceruzával, finoman megrajzolt, sok esetben árnyalással gazdagított rajzok nem csupán oktatási segédanyagok, hanem az életmű különleges, emblematikus darabjai. A Művészeti anatómia már megjelenésekor elnyerte „Az Év legszebb könyve” címet, szerzőjét pedig Kossuth-díjjal jutalmazták. Barcsay rajzköteteit több nyelvre lefordították, számtalan kiadásban jelentek meg.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.