
Uszályok a zsilipen
1800 utáni gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | modell: 1882 körül; öntés: 1890 körül |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | bronz |
Méret | 42,5 × 37 × 26 cm |
Leltári szám | 80.1.U |
Gyűjtemény | 1800 utáni gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria D épület, Első emelet, Delacroix-tól Vasarely-ig – Válogatás a Szépművészeti Múzeum 1800 utáni Nemzetközi Gyűjteményéből, Barokk kiállítóterem |
Alexandre Falguière a 19. század második felének egyik legsikeresebb francia szobrásza volt. Dianát, a vadászat római istennőjét ábrázoló teljes alakos, életnagyságú szobrát egyik legismertebb alkotásaként tartják számon. A 1882-es párizsi szalonon bemutatott mű igazi botránysikert aratott, számos kritikus ugyanis kifogásolta, hogy a művész nem eszményített módon jelenítette meg az istennőt. A klasszikus hagyomány követése helyett Falguière a női test realista ábrázolását választotta, a természetes arányok, illetve a telt, sokak által közönségesnek vélt idomok hangsúlyozásával inkább Diana emberi mivoltát emelte ki.
A művész ennek ellenére több változatban, így – viszonylag ritkább – festményeinek egyikén is feldolgozta a témát, és remekműve mellszobor formájában is igen népszerűvé vált. Csupán a homlokot díszítő félhold árulja el, hogy Dianával állunk szemben, ám mivel a test ebben az esetben nem vonja el figyelmünket az istennő idealizálatlan arcvonásairól, a büsztön sokkal hangsúlyosabban érvényesül a modell dacos fejtartása és erőt sugárzó profilja.
Kovács Anna Zsófia
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.