Cím nélkül II.
Jelenkori Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 2016 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | vászon, olaj |
Méret | 200 × 170 cm |
Leltári szám | MM2022.3 |
Gyűjtemény | Jelenkori Gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria D épület, Harmadik emelet, Lépésváltás – 20. századi művészet 1945 után, Lépésváltás kiállítás |
Ezer Ákos fiatal férfialakjait általában hétköznapi cselekvések, például borotválkozás, munka vagy kirándulás közben ábrázolja festményein. Többnyire nem tűnnek urainak a helyzetnek, esnek-kelnek, saját megnyúlt testrészeikbe gabalyodnak vagy kimerülten roskadnak magukba. A képek sűrű mintázatai, erős, kontrasztos színei és a teljes képmező alakokkal való kitöltése az absztrakció irányába viszik a figurális kompozíciót.
Az Éjjeli őrség kipirosodott orrú fáradt alakjai szinte ironikus ellentétéi a címben megidézett Rembrandt-mű heroikus és szervezett férficsoportjának. A kempingező fiatal férfitársaság tagjai látszólag elveszetten és kimerülten őrzik sátrukat. A két vadászpuskát tartó férfi kapcsán felmerül a kérdés, vajon milyen fenyegetéstől kell megvédeniük magukat.
A társaság látszólagos kiszolgáltatottsága kontrasztot képez a lőfegyverek jelenlétével. Az ábrázolt szituáció paradox viszonyban van a mű címével. A tárgyak erős, tiszta színei nappali helyzetre utalnak ellentétben a címbeli éjszakával, a passzív alakok pedig szinte karikatúrájává válnak egy valós őrjáratnak.
Major Sára
Vétel A Kortárs Művészet Barátai Nonprofit Kft. támogatásával.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.