
Bruggei városrészlet
1800 utáni gyűjtemény
Milow az 1980-as évek elején New Yorkban telepedett le, ahol korábbi kísérleteit az új expresszionista festészet keretein belül folytatta tovább. Képein egy képzeletbeli világot idéz meg, amelyben a mitológia, a történelem, a vallás és a művészet hibrid emlékei a felszínre kerülnek, majd eltűnnek. A töredékek egy képzeletbeli múlt vagy jövő relikviái. Különös költöiséget, az idő, a dicsőség, a történelem és a halál álomszerű auráját sugározzák.
A Fehér történet központi eleme a valahonnan a tömeg közé csapódó, kereszt formájú, különös tömb. A kereszt az 1970-es évek közepétől gyakran használt téma Milow művein (ld. MO.91.132.). Az egyszerű, redukált forma mindig erőteljes, szimbolikus jelentéssel bír. Nem a kereszténységre utal elsősorban, hanem inkább Malevics vagy Rodcsenko absztrakt keresztmotívumaival rokon. Ez a korábbi művein szinte a minimal art formavilágát idéző elem az 1981-ben készült képen, Milow akkori szabad anekdotikus festészetébe illeszkedve, továbbra is megtartja részben ikonikus, részben formai hangsúlyait.
Tóth Ferenc
Tóth, Ferenc, A Bryan Montgomery gyűjtemény. Vezető, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 3, Szépművészeti Múzeum; The British Council, 130-131. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.