Ruhafacsaró
19–21. századi Gyűjtemény / Szobor Osztály
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1907 körül |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | carrarai márvány |
Méret | 26 × 45.5 × 23 cm |
Leltári szám | 56.643-N |
Gyűjtemény | 19–21. századi Gyűjtemény / Szobor Osztály |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria B épület, Első emelet, Körlift |
A kissé lejtős talapzaton összekuporodó, meztelen, leomló hajú, arcát kezébe temető nő lágyan megformált testét a szobrász gondosan lecsiszolta. A talapzatot viszont durván megfaragva hagyta, mintegy ezzel is kiemelve a nőalak lágy vonalait.
Mindezek a jellegzetességek a francia Auguste Rodinnél jelentek meg először, aki Sződy Szilárd több alkotására is nagy hatással volt. Ez a szobortípus a korszak több magyar szobrászánál is feltűnik, például Lányi Dezsőnél, Kisfaludi Strobl Zsigmondnál, a Magyarországon működő finn Yrjö Liipolánál és egy bizonytalanabbul datálható szobor Pankotai Farkas Bélánál. Sződy és a többi művész munkája annyira megdöbbentően hasonló témájú, megjelenésű és kialakítású, hogy valószínűleg mindegyik ugyanarra az előképre, Rodin Danaida (1889) című szobrára vezethető vissza. A négy mű datálása (1907 és 1908) arra is utal, hogy alkotóikat minden bizonnyal közel egy időben érhette hasonló impulzus. Ligeti Miklós – aki 1894-es párizsi tanulmányútja idején ismerte meg Rodin művészetét – Éva című szobra egy évtizeddel korábban, 1897-ben készült.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.