Max Liebermann
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | 1886 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 73 x 92,5 cm |
Leltári szám | 436.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Az impresszionisták csoportjának talán legtekintélyesebb tagja Claude Monet volt. Életének különböző szakaszaiban gyakran töltötte idejét a normandiai tengerpart vidékén, amelynek ábrázolása kedvenc témái közé tartozott. Ilyen szívesen látogatott hely volt Étretat, a Le Havre-hoz közeli kis halászfalu és hétvégi üdülőhely. Rendszeresen a parton festett, fokozott kalandvággyal vetette magát a környék egy csaknem megközelíthetetlen nyugati partszakaszának a felderítésébe. A legzordabb körülmények közt is kint, a szabadban rögzítette a tájat, a hajók mozgását, vagy éppen a kavicsos partra kihúzott heringhalászhajókat. Ezeket itt kissé felülről látjuk, így a merész kivágás révén a tér beszűkül, ezzel a kompozíció feszítettebbé válik. Monet számára a lényeg a tenger tajtékzó hullámainak és a levegő áramlásának dinamikus érzékeltetése, amelyhez a lendületes, széles ecsetvonások szolgálnak eszközül.
Monet tengerparton festett képei többnyire elhagyatott, néptelen vidéket rögzítenek, semmi sem jelzi, hogy ebben az időben Étretat kedvelt üdülőhely volt. Nem az anekdotikus epizódok, hanem a formai és színhatások foglalkoztatták. Az író Guy de Maupassant, aki ekkor szintén Étretat-ban tartózkodott és gyakran találkozott Monet-val, leírta barátja munkamódszerét, ahogy öt-hat vásznat cipel magával, amelyeket a változó fényviszonyoknak megfelelően cserélget. Amikor Monet decemberben hazatért Givernybe, több mint ötven félkész művet hozott magával, ezeket később a műteremben fejezte be.
Tóth Ferenc
Genthon, István, Modern francia festmények: Szépművészeti Múzeum Budapest, Remekművek magyarországi gyűjteményekből/Meisterwerke aus ungarischen Sammlungen/Art treasures in Hungarian collections/Chefs d’oeuvre dans les collections hongroises, Corvina, Budapest, 1972, 32. o.
Illyés, Mária, Verő, Mária (ed.), XIX. századi francia művek, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 4, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2001, 94-95. o.
Bätschmann, Oskar – Causey, Faya – van Faassen, Sjoerd – Forgács, Éva – Janssen, Hans – Lebensztejn, Jean-Claude – Tompkins Lewis, Mary – Ozerkov, Dmitrij – Ruppen, Fabienne – Shiff, Richard – Smith, Paul – Bodor, Kata – Fehér, Dávid – Gergely, Mariann – Geskó, Judit – Gonda, Zsuzsa – Kovács, Anna Zsófia – Orosz, Márton – Somodi, Anett – Szeredi, Merse Pál – Tóth, Ferenc – Warman, Jayne, Geskó, Judit (ed.), Cezanne-tól Malevicsig: Árkádiától az absztrakcióig, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2021, 254-255. o., 35. sz.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.