En
Vissza a találatokhoz

Írótábla rajzok 1-5 Michael Craig-Martin

Alkotó

Michael Craig-Martin Dublin 1941 –

Készítés ideje 1971
Tárgytípus rajz
Anyag, technika ceruza, pausz, kollázs, papír
Méret

76,5 x 48 cm egyenként

Leltári szám MO.91.7-11
Gyűjtemény 1800 utáni gyűjtemény
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva

Craig-Martin fiatalkorát az Egyesült Államokban töltötte. A minimal art térhódítása és ennek következményeként az alapelvek felé való fordulás meghatározó lett művészetének alakulásában. 1966-ban tért vissza Angliába, 1972-ben résztvevője volt a brit konceptuális művészet szempontjából sorsdöntő “The New Art” című kiállításnak. Kiállító társaihoz hasonlóan a művészet természetével, az ábrázolással, a néző szerepével kapcsolatos alapvető kérdések foglalkoztatták. Nem az egyéni tapasztalat, hanem a tárgyak általános megfigyelése érdekli, “egyfajta tényszerű illuzionizmust” akar megteremteni. Kizárólag közönséges háztartási eszközök a témái, akár ténylegesen jelenlévő tárgyak beépítésével, akár a fogalomra utaló, egyéni jegyektől lecsupaszított ábrázolás formájában.
Írótáblák című sorozata valóságos élményből fakad: az egyik cambridge-i kollégiumban látott egy csíptetős írótáblát, papírral és lelógó ceruzával. A tárgyegyüttes látványa Craig-Martin számára jelentéstani alapelveket hordozott. A sorozat első művein az eredeti összeállítás elemeit mint tényleges tárgyakat alkalmazta: egy csíptetős írótáblát, papírlapot, ceruzát, radírt és rajzot. A továbbiakban a tárgyak közti funkcionális kapcsolatot azzal érzékeltette, hogy egy ugyanezeket az elemeket tartalmazó öt darabos sorozaton minden készletből elvett egy, de mindig más elemet. Craig-Martin számára a kiinduló elv, hogy mindegyik önálló elem a többivel együtt tud csak működni, ha valami hiányzik, a részek egymásra vonatkoztatása módosul. A tárgyak, miközben egy metodikai transzformációval mint jelek kapnak értelmet, megtartják valós jellegüket, egy formális és referenciális nyelv részévé válnak. A gyűjteményben lévő sorozat nem tényleges tárgyakat tartalmaz, hanem a grafikus és objekt elemek ötvözésével egy műfajilag köztes terület lehetőségeit nyitja meg. A tárgyak pauszra rajzolt körvonalai elsősorban fogalmi utalások. A hiányzó elem a pausz mögül áttetsző kollázsként van jelen, a lapok alján olvasható felirat szerint mint “szellemtábla (-papír, -ceruza, -rajz, -radír)”.

Tóth Ferenc

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk