
Végsebesség
19–21. századi Gyűjtemény / Grafikai Osztály
A Bécsben készült Halászok szakít azzal az agitatív szándékkal, amelyet Uitz Béla 1919-ben a Parlament díszítésére szánt két pannóján fogalmazott meg. A békés munkát ábrázoló, nyugodt ritmusú, frízszerű alkotással ellentétben – amely a Tanácsköztársaság céljait, egy új társadalom eljövetelét és építését foglalta képbe – ezen a munkáján erősen absztrahál, így jeleníti meg az ember és a természet erőinek összecsapását. Uitz a drámai hatást a vonalak dinamikus lendületével, foltok és színek kontrasztjával éri el. Ívelő vonal osztja ketté a képmezőt, elválasztva a csónak sötét belsejét a fehér hullámtarajokkal szántott víztől. A halászok alakja erősen redukált, mintegy a háló kivetésének és behúzásának mozgásfázisait találóan megragadó, kimerevített hieroglifa. A hideg-meleg színkontrasztot az Uitz által régóta használt jellegzetes barna és kékeszöld párosítás adja. A művész Bécsben többféle kifejezésmóddal kísérletezett, ez a munkája kuboexpresszív stílusú. Uitz a képet hányatott életútja folyamán mindvégig megtartotta.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.