
Macska-tér II.
1800 utáni gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | német |
Készítés ideje | 1890 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 102 x 154 cm |
Leltári szám | 117.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A német Hermann Baisch legfőképpen realista és romantikus elemeket ötvöző falusi életképeiről, vidéki tájképeiről és állatábrázolásairól volt ismert, műveinek egy kisebb, valamivel naturalistábbnak tekinthető hányadát azonban az északi tengerparton készítette, a hollandiai Katwijkben. A halászfalu – mely valószínűleg budapesti képét is ihlette – a 19. század utolsó negyedében nagy számban vonzotta a festőket: a különleges fény, az egyszerű halászélet, a helyi öltözetek és szokások új és vonzó témákat nyújtottak számukra.
A „Krevetthalászok” azt mutatja be, ahogyan a helyi férfiak lovakkal vontatott hálók segítségével gyűjtik össze a tengeri garnélarákokat, míg a parton álló nők a friss árura várakoznak. Elsőként a ragyogó napsütés ragadja meg a nézőt, Baisch bravúrosan adja vissza a felhős ég különleges fényhatásait, a parton húzódó árnyékokat, a homok nedves textúráját. A kompozíció izgalmas ellentmondása, hogy míg a művész minden részletre kiterjedő fotórealista pontossággal ábrázolta a jelenetet, mégsem láthatjuk azt, amire az összes szereplő figyelme összpontosul: a halászok elfordulnak a nézőtől, a lovas kocsi eltakarja a kiterített árut.
Kovács Anna Zsófia
Művészet és vadászat: válogatás a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből, 238-239. o.
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 2.rész. A Nemzeti Múzeum sorozatai 1.füzet: a, A Pyrker-képtár; b, A József Magyar-képtár; c, A Széchenyi Általános-képtár, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1909.
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 158. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.