Télen az Apátkúti völgyben
Jelenkori Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1978 |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | fa, selyem |
Méret | 203 × 40 × 40 cm |
Leltári szám | MM82.132 |
Gyűjtemény | Jelenkori Gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria D épület, Harmadik emelet, Lépésváltás – 20. századi művészet 1945 után, Lépésváltás kiállítás |
A Maya a „PSZEUDO ART” Pauer Gyula által a szobrászattal kapcsolatban rögzített, majd további műfajokra (festészet, fotó, színház, performansz) is kiterjesztett világmagyarázatának „kultikus tárgya” és „szemléltető eszköze”. A felismerés, amely szerint „a szobrászat (és művészet) egzisztenciális manipuláltsága”, az élét, az egzisztencia általános manipuláltságára utal, az adott társadalmi közegben önkéntelenül is kritikai jelleget ölt.
A Maya az egyetlen „tanúja” Pauer 1978-ban, a nagyatádi szobrász alkotótelepen végzett munkájának. Méretarányosra kifaragott tölgyfa testén – selyemre rögzített pszeudobevonatként – egy meztelen fiatal nő festékszóróval felvitt fény-árnyék kópiáját, testlenyomatát viseli. Alakja pszeudoelőadások „szertartásainak” szövet- és szövegrétegeket magára öltő, majd azoktól megszabaduló főszereplője. A köré szerveződő – magyarázatokat, használati és készítési útmutatót, PR-szöveget, szabadverset, fotódokumentációt, kronologikus áttekintést egyaránt tartalmazó –, állandóan „frissített” mitológiaépítésébe a test „meghasadásának” véletlene is bevonódik mint a valóság látszat voltát feltáró „Maya-élmény”.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.