
Villány II.
Jelenkori Gyűjtemény
A Modellezők Csernus Tibor szürnaturalista periódusának egyik kiemelkedő darabja. A szürnaturalizmus kifejezést – a hatvanas évek magyar festészetének vonatkozásában – a Csernus körül csoportosuló fiatal művészek (többek között Lakner László, Szabó Ákos, Gyémánt László) sajátos festői eljárásával kapcsolatban használták. Az aprólékos naturalizmussal megfestetett képi részleteket a művész sajátos visszakaparásos technikával „roncsolta”, amely a tasiszta elemekkel, illetve a képfelület lezáratlanságával szürrealisztikus összbenyomást eredményezett. Csernus egy 1957–1958-as párizsi tanulmányút során – többek közt Hantai Simon közvetítésével – ismerkedett meg a technikával. A művészt szenvedélyesen foglalkoztatta a repülés témája, ifjú korától kezdve épített saját tervezésű repülőgépmodelleket. A művet Endresz György pilóta emlékének ajánlotta, aki 1931-ben rekordidő alatt repülte át az Atlanti-óceánt.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.