En
Vissza a találatokhoz

Negyedhengertagos kőlemez töredéke Sződről

Készítés ideje 11.század közepe
Tárgytípus kőfaragvány
Anyag, technika Kemény, szürkésfehér, lyukacsos mészkő
Méret

20,5 × 197 × 89,5 cm

Leltári szám 54.320+54.321
Gyűjtemény Régi Magyar Gyűjtemény
Kiállítva Ez a műtárgy nincs kiállítva

A sződi római katolikus templom bejárati lépcsőjeként használt nagyméretű kőlapra 1953-ban, egy műemléki kiránduláson figyelt fel Csányi Károly. A faragvány ezt követően, 1954-ben a Szépművészeti Múzeumba, majd 1974-ben a mai őrzési helyére, Magyar Nemzeti Galéria Régi Magyar Gyűjteményébe került.
A törésvonal mentén két darabból (ltsz. 54.320; ltsz. 54.321) összeillesztett téglatest alakú faragvány elülső, negyedhengertaggal bővített hosszanti oldalát két sorba rendezett palmetták díszítik. A faragvány végei, a hátoldala, valamint a teteje durván faragott, míg az alja, amit a másodlagos felhasználási helyén, a sződi templomban járófelületnek használtak, erősen kopott. E kopás miatt már alig kivehető a negyedhengertag alsó ívszegmensének egykori íve. A törés mentén jelentősen megsérült a faragott kőtömb felülete, míg az előoldalon feltehetően a töréssel összefüggésben mindkét darabon jelentős anyaghiány mutatkozik.
A negyedhengertagot díszítő, két sorba rendezett palmettás kompozíciót felül keskeny, dísztelen perem zárja le. A felső sávban ötágú palmetták helyezkednek el (eredetileg összesen kilenc, ebből hét teljes, egy csonka, egy pedig hiányzik). A kopás miatt lekopott, vagy csak részben kivehető a palmetták tövét összefogó indagyűrű, illetve a palmettákat összekötő, a levelek alatt visszakunkoródó végű indaívek. A nagyfokú kopás miatt a kompozíció félpalmettákból álló alsó sávjából csupán a félpalmetták körvonalai, illetve az indaívekre felkapaszkodó levelek vájatai vehetők ki.
Maga a faragás meglehetően durva, a palmettás dísz arányai pedig kissé nyomottak, ami még inkább szembetűnőbb, ha a sződi faragvány kompozíciós megoldásához és a palmetták kialakításához legközelebb álló veszprémi és pilisszentkereszti faragványokkal vetjük össze. Ez a stiláris kapcsolat határozza meg a sződi palmettadíszes kőlap készítési idejét, melyet a 11. század középső évtizedeire keltezhetünk.
Kutnyánszky Ildikó

Bibliográfia

Árpád-kori kőfaragványok: Katalógus, Az István Király Múzeum közleményei, István Király Múzeum; MTA Művészettörténeti Kutatócsoport, Székesfehérvár, 1978, 18, 32, 76. o.

Tóth, Sándor – Tóth, Melinda – Marosi, Ernő, Mikó, Árpád – Takács, Imre (eds.), Pannonia regia: Művészet a Dunántúlon 1000-1541, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 1994/3, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1994, 64-65. o.

Tóth, Sándor, Román kori kőfaragványok a Magyar Nemzeti Galéria Régi Magyar Gyűjteményében, A Magyar Nemzeti Galéria szakkatalógusai I/1., Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2010, 2(a-b). sz.

Simon, Anna, “Bogyay Tamásnak tisztelettel. Tóth Sándor”, Ars Hungarica 4. (2012), 436-449 o., 127-128. o.

Marosi, Ernő, A romanika Magyarországon, Stílusok – korszakok, Corvina, Budapest, 2013, 37. o.

Suba, Katalin, 11. századi kőfaragványok a pilisi apátság területéről, Thesaurus mediaevalis B., Martin Opitz Kiadó, Budapest, 2021, 13, 15. o., 8.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk