
Férfiarckép
19–21. századi Gyűjtemény / Festészeti Osztály
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1875 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | képméret: 87,5 × 116,5 cm |
Leltári szám | 61.121T |
Gyűjtemény | 19–21. századi Gyűjtemény / Festészeti Osztály |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria C épület, Első emelet, 19. századi művészet – A reformok korától a századfordulóig, U-alak |
Benczúr Gyula festészetében csupán egy-két szabad térbe helyezett jelenettel találkozunk. Pedig az 1870 körüli években a pályakezdő Benczúr nemzedéke számára a születő impresszionizmus alig megkerülhető kihívást jelentett. Benczúr 1874-1875 körül több kompozícióján is próbálkozik a napfény formákat feloldó hatásának rögzítésével, ám festői útját hamarosan teljesen a plein air festészet mellőzésével folytatta tovább. Mint leveleiből tudjuk, a jelen kompozíció első változatát 1873-ban Bécsben állította ki, és 1874-ben Londonban értékesítette. A feleségét, Karolina Maxot ábrázoló kompozíciót nyilván családi okokból ismételte meg 1875-ben. A képhez készült rengeteg vázlat, ceruzarajz a motívum elmélyült tanulmányozására vall. A kép különös varázsát a vörös-zöld friss harmóniájára épített színkompozíció adja, és az a modernség, amely túlmutat a női reprezentáció 19. században megszokott formáin. A fűben lazán heverésző, könyvet olvasó asszony olyan modern, intellektuális nőtípus megtestesítője, amellyel korábban alig találkozhattunk a festészetben. Érdekes, hogy Benczúr ceruzavázlatai között egy cigarettázó Karolina-tanulmány is található, s ez megint csak az új nőtípus korai képviselőjeként mutatja meg az egyébként példás családanyát. | Bellák Gábor
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.