Anya gyermekével
19–21. századi Gyűjtemény / Szobor Osztály
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1912 körül |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | márvány |
Méret | 110.5 × 65 × 67 cm |
Leltári szám | 4706 |
Gyűjtemény | 19–21. századi Gyűjtemény / Szobor Osztály |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria B épület, Első emelet, Körlift |
A Venus Anadyomene a „(tengerből) kiemelkedő” Aphrodité ókori eredetű ikonográfiai típusa. Az istennő születésének történetét Hésziodosz mesélte el: Aphrodité fehér habokból érkezett. Egy későbbi hagyomány szerint abból a kagylóból lépett ki, amelyben született.
Moiret Ödön szakít a Botticelli óta megszokott ábrázolással, ahol az istennő diadalmasan, a kagylón állva jelenik meg, és Aphroditét ébredező, nyújtózkodó nőalakként, valóban mintegy a születése pillanatában értelmezi. A legszokatlanabb maga a kompozíció, alig találni példát arra, hogy Venus ülve jelenjen meg. Elképzelhető, hogy Moiret a szerelemistennő egy másik ókori ikonográfiai típusát, az úgynevezett kuporgó Aphroditét vette alapul, amely egyes vélemények szerint ugyancsak a megszülető Venust jeleníti meg. Az mindenesetre bizonyos, hogy a Rodoszi Kuporgó Aphrodité ihlette Moiret egy másik, 1919-ben készült szobrát, a Feltámadást (Tükröződés). Így valószínűsíthető, hogy itt bemutatott Venus-szobra is ezzel az ikonográfiai típussal hozható kapcsolatba.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.