
Ferenc József és Erzsébet koronázása
1800 utáni gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | német |
Készítés ideje | 1958 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, farostlemez |
Méret | 60,7 x 87,8 cm |
Leltári szám | 576.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria D épület, Első emelet, Delacroix-tól Vasarely-ig – Válogatás a Szépművészeti Múzeum 1800 utáni Nemzetközi Gyűjteményéből, Barokk kiállítóterem |
Josef Albers a geometrikus absztrakció legfontosabb képviselői közé tartozik, képzőművészeti tevékenységétől elválaszthatatlan nagy hatású pedagógiai munkássága. Az 1920-as évektől a Bauhausban, ennek bezárása után pedig rangos amerikai egyetemeken – Black Mountain College, Harvard, Yale – oktatott. Színelméleti kurzusait 1963-ban a Színek kölcsönhatása című könyvében foglalta össze.
A Világosszürke házfal szorosan összefügg Albers elméleti kutatásaival. Előzménye az Adobe, azaz Vályog című sorozat, amelynek gondolata Mexikóban született, 1947-ben. Színvariációk hosszú sora ez, ugyanarra az egyszerű, fekvő és álló téglalapokból komponált geometriai mintára, a puritán mexikói vályogházak stilizált formájára. A színek és a formák kölcsönhatásai mozgásba hozzák a statikusnak tűnő kompozíciót. A két “ablak” olykor közeledni, máskor távolodni látszik. A képsíkok, színmezők végtelennek tűnő mély térként nyílnak meg, majd szilárd házfalként zárulnak be. Ez a sorozat folytatódik itt is, és bár az izzó vörösöket, a hideg mélykékeket ezúttal a szürke különféle árnyalatai váltják fel, a látvány intenzitása mégsem csökken.
Albers meditációs objektumnak tartotta képeit, amelyek az emberi észlelés mikéntjére kérdeznek, aktivizálják a látást, “szemet nyitnak”. Jól példázza ezt a Világosszürke házfal is, mely a tekintet és a képfelület incselkedő játékát hívja életre, ahogy ars poétikus versében a művész fogalmaz: “A művészet nem arra való, hogy ránézzünk / a művészet tekint ránk”.
Fehér Dávid
Múzeumi Kalauz: Magyar Nemzeti Galéria, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2018, 260. o.
Bellák, Gábor – Bodor, Kata – Bódi, Kinga – Csizmadia, Krisztina – Fehér, Dávid – Földi, Eszter – Gergely, Mariann – Geskó, Judit – Gonda, Zsuzsa – Gulyás, Dorottya – Hessky, Orsolya – Kolozsváry, Mariann – Kovács, Zsófia – Krasznai, Réka – Kumin, Mónika – Madár, Mária – Orosz, Márton – Petrányi, Zsolt – Plesznivy, Edit – Prágai, Adrienn – Százados, László – Szeifert, Judit – Szinyei Merse, Anna – Szücs, György – Tokai, Gábor – Tóth, Ferenc – Varga, Tünde – Vargyas, Júlia – Zwickl, András – Zsákovics, Ferenc, Radványi, Orsolya (ed.), Remekművek: Magyar Nemzeti Galéria, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 2020/5, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2020, 113. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.