En
Vissza a találatokhoz

Zách Klára története I. Körösfői-Kriesch Aladár

Alkotó

Körösfői-Kriesch Aladár Buda, 1863 – Budapest, 1920

Készítés ideje 1911
Tárgytípus festmény
Anyag, technika olaj, fa
Méret

képméret: 102 × 194 cm
keretméret: 128 × 222,5 × 7 cm

Leltári szám 6077
Gyűjtemény 19–21. századi Gyűjtemény / Festészeti Osztály
Kiállítva Magyar Nemzeti Galéria C épület, Második emelet, Modern idők – Magyar művészet a Millennium és a II. világháború között, U-alak

Kriesch Aladár a magyar szecessziós művésztelep megalapítójaként 1901-ben telepedett le Gödöllőn. Egy jellegzetesen magyar stílus kialakítását tűzte ki célul, és követendő példaként a preraffaeliták romantikus historizmusát állította. A vágyott nemzeti művészet megteremtésekor számára elsősorban a legendákban élő magyar történelem szolgáltatta a témákat, képein a népművészeti motívumokkal elegyített szecessziós formanyelv érvényesül.
A gödöllőiek középkorkultusza tükröződik a Zách Klára történetét feldolgozó két nagyméretű táblaképén, melyeken a 14. századi magyar történelem egyik tragikus eseményébe avatja be a nézőt. A legenda szerint Klára édesapja, Zách Felicián az Anjou-házi uralkodóra támadt lánya meggyalázása miatt, és e tettéért egész családja életével fizetett. Az ármányt és a csábítást a festmény bal oldalán álló királyné és öccse, Kázmér képviseli, míg tőlük elkülönülve az udvarhölgyek kecses társaságában látjuk az áldozatul eső fiatal nőt, a szépség és tisztaság jelképét. A dekoratív körvonalakkal megrajzolt lánycsoport művészettörténeti előképe Botticelli Primaverája volt.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk