
Női arckép
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | 1878 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 46 x 55 cm |
Szignó | lent, balra: J. BASTIEN–LEPAGE. |
Leltári szám | 408.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Jules Bastien-Lepage az 1870–1880-as évek egyik legsikeresebb francia művésze volt. A csupán harminchat évesen elhunyt festő javarészt annak köszönhette egész Európára kiterjedő népszerűségét, hogy kiváló érzékkel tudta ötvözni a naturalizmus pontos, objektív világlátását a plein air festészet világos színhasználatával.
Budapesti kis festménye minden bizonnyal egy el nem készült nagyobb méretű kompozíció vázlata. A finom ábrázolásmód, a derűs színvilág ellenére a kép mély, komor üzenetet rejt a gyászról és az elmúlás elkerülhetetlenségéről: a kissé görnyedten, mereven lépdelő idős férfi a temetőbe indul két gyermekkel, hogy közösen felkeressék szeretteik sírját és megemlékezzenek róluk. Noha nem derül ki egyértelműen, a kompozíció azt sejteti, hogy a fiatalok szüleik nyughelyére viszik a sárga koszorúkat. A távolban magasodó gyárkémények a megállíthatatlan modernizációról árulkodnak, azt sugallva, hogy az idő nemcsak az embereket változtatja meg, hanem környezetüket is. A festmény báró Kohner Adolfnak, a 20. század első évtizedeinek egyik legnagyobb magyar magángyűjtőjének kollekciójából került a Szépművészeti Múzeumba.
Kovács Anna Zsófia
Genthon, István, Modern francia festmények: Szépművészeti Múzeum Budapest, Remekművek magyarországi gyűjteményekből/Meisterwerke aus ungarischen Sammlungen/Art treasures in Hungarian collections/Chefs d’oeuvre dans les collections hongroises, Corvina, Budapest, 1972, 26. o.
Illyés, Mária, Verő, Mária (ed.), XIX. századi francia művek, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 4, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2001, 110-111. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.