En

Modern idők

Online jegyvásárlás

Modern idők

C épület, II. emelet - Folyamatosan megtekinthető

Magyar művészet a millennium és a második világháború között
A múzeum felújított, második emeleti központi tereiben látható a 20. századi állandó kiállítás, amely a századfordulótól a második világháború végéig terjedő időszak legfontosabb alkotóit és törekvéseit mutatja be. Az 1896 és 1945 közötti művészetre koncentráló kiállítási egységben közel 150 festmény, 30 szobor és 200 érem tekinthető meg.

A tárlaton a korábbiaktól némileg eltérő stiláris hangsúlyokkal, új szempontok szerinti tematikai egységekkel és életmű-preferenciákkal találkozhat most a közönség. A szimbolizmushoz és a szecesszióhoz köthető alkotások közül kiemelkedik Gulácsy Lajos Varázslat (Varázsló kertje) című műve. A Magyar Vadak, a Nyolcak (többek között Czóbel Béla, Czigány Dezső, Pór Bertalan, Kernstok Károly művei), az avantgárd (Nemes Lampérth József, Uitz Béla, Bortnyik Sándor, Tihanyi Lajos alkotásai) mellett a két világháború közötti tendenciák, Vajda Lajos és Ámos Imre festészete kapott helyet. A nagybányai művésztelep alkotói – főként Ferenczy Károly -, illetve Rippl-Rónai József művészetén túl a Képzőművészek Új Társasága (KUT) tagjainak (például Berény Róbert, Márffy Ödön) és a Gresham-kör művészeinek (Szőnyi István, Bernáth Aurél, Egry József, Pátzay Pál) remekművei tekinthetők meg.

A festmény-, szobor- és éremanyag mellett a tárlaton az Iparművészeti Múzeumból kölcsönzött tárgyak is láthatóak, amelyek a századforduló és a Bauhaus mesterművei között kaptak helyet, elsősorban azokban a korszakokban, amelyekben a művészek összművészeti szellemben, tehetségüket számos műfajban próbára téve alkottak: festettek, kerámiát, bútort és kárpitot terveztek. Az eredeti enteriőröket korabeli, archív fotográfiák segítségével megidéző terekben a gödöllői művészkolónia mesterének, az építész Toroczkai Wigand Edének népmesei motívumokkal díszített faragott bútorai, Rippl-Rónai Józsefnek az Andrássy-ebédlő számára a Zsolnay-gyárban kivitelezett burjánzó szecessziós kerámiái, vagy Breuer Marcell világhírű csővázas bútorai láthatóak.

A kiállítás egyik izgalmas újdonsága az Egy nagypolgári otthon művészi harmóniája – A Schiffer-villa címet viselőterem. A nagysikerű építési vállalkozó, a mecénás Schiffer Miksa, a neves építész Vágó József által tervezett, 1911-ben elkészült otthona a korszak modernizációs törekvéseit érzékelteti. A második világháborúban súlyosan megsérült villát Rippl-Rónai József és Csók István pannója, Kernstok Károly üvegablakterve és Fémes Beck Vilmos kútfigurái idézik meg.

A kiállítás kurátorai: 
Gergely Mariann
Plesznivy Edit
Zwickl András
Szeifert Judit, Gulyás Dorottya (szobor)
Tokai Gábor(érem)

Látogatható: keddtől vasárnapig 10:00 - 17:45-ig

Látogatható: keddtől vasárnapig 10:00 - 17:45-ig

Közel 150 festmény, 30 szobor és 200 érem tekinthető meg

Közel 150 festmény, 30 szobor és 200 érem tekinthető meg

Belépőjegy ára: 1800 Ft

Belépőjegy ára: 1800 Ft

Kiemelt látnivalók, érdekességek

Vaszary János: Aranykor, 1898

A magyar szecesszió emblematikus főműve, az Aranykor 1898-ban került először közönség elé a Műcsarnokban, ahol elnyerte az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat nagydíját. Ezt követően 1900-ban a párizsi világkiállításon jutalmazták bronzéremmel a festményt. A kép megfogalmazása a német Jugendstil naturalizmussal elegyített szimbolizmusával rokonítható, különös atmoszféráját, finom érzékiségét az akadémikus hagyományokhoz kötődő formaképzés és az azt ellenpontozó dekorativitás kettőssége teremti meg.

Bortnyik Sándor: Hatalakos kompozíció, 1918

Bortnyik Hatalakos kompozíciója a dinamikus mozgás, az energikus küzdelem kubo-futurista életérzését közvetíti. Az egymással konfrontáló, ritmikusan ismétlődő szögletes formák, a gépemberekké absztrahált harcos figurák a múlttagadó rombolás agresszív indulatait sugározzák. A vászon alapra vastagon felkent olajfesték tömör faktúrája a fizikai erő materiális jelenlétének a festői érzékeltetésére szolgál.

Rippl-Rónai József: Apám és Piacsek bácsi vörösbor mellett, 1907

Rippl-Rónai József a Franciaországban töltött több mint egy évtizedes munkássága során megismerte az impresszionizmus utáni szintetikus, dekoratív formanyelvet. Az 1900-as évek elején hazatért és Kaposváron telepedett le. Itt készült enteriőrképei a kisvárosi élet szeretetteljes környezetébe engednek bepillantást. Édesapját és az idős rokont, Piacsek bácsit ábrázoló festménye tematikájában az enteriőrökhöz sorolható.

Modern idők

Folyamatosan megtekinthető

Online jegyvásárlás

Kiállításaink közül ajánljuk