
A féktelen, nagy tölgy
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | angol |
Készítés ideje | 19. század vége |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 91 x 71,2 cm |
Szignó | lent, balra: S. J. S. |
Leltári szám | 64.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Solomon a londoni Királyi Akadémián kezdte el festészeti tanulmányait, majd a két legjelentősebb művészeti központban, Párizsban és Münchenben képezte tovább magát. Fiatal éveiben egyik első párizsi tanára, Alexander Cabanel akadémikus festészete, valamint a brit Frederic Leighton és George Frederic Watts hatott rá. Figurális festőként bibliai, mitológiai jeleneteket, színes keleti bazárokat örökített meg, de a portréfestészet terén alkotott igazán maradandót. A köztudatba Jeral Zangwill arcképével robbant be. Az angol származású író a cionista mozgalom vezető figurája volt, aki a zsidó lét társadalmi kérdéseivel foglalkozó regényeivel, írásaival lett népszerű Amerikában. Solomon mégsem közéleti figuraként ábrázolja, hanem a humanista, bölcs tudóst, írót, hű barátját festette meg. A meleg, barnás tónusok erős kontrasztban állnak az ing fehérjével. Az egyszerű, de annál kifejezőbb portrét Solomon alig hat óra alatt festette. A festményt még keletkezésének évében reprodukálták, egy évvel később egy müncheni kiállításon, 1903-ban a velencei világkiállításon szerepelt. A budapesti tavaszi kiállításon aranyérmet nyert alkotás 1905-ben került közgyűjteménybe.
Somodi Anett
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3. rész, Új szerzemények. 1.füzet: a, Festmények; b, Festmények módjára kezelt műtárgyak, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1914.
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 174. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.