This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
ÖSSZEFÜGGÉSEK ÉS PÁRHUZAMOK A KÉPZŐMŰVÉSZET TÜKRÉBEN – PEDAGÓGUS-TOVÁBBKÉPZÉS A MAGYAR NEMZETI GALÉRIÁBAN A 19. SZÁZADI MAGYAR IRODALOM ÉS TÖRTÉNELEM TANÍTÁSÁNAK ÚJSZERŰ LEHETŐSÉGEIRŐL
Az AMASS nemzetközi Horizon2020 kutatás egyik programját partnerintézményként a Magyar Nemzeti Galéria valósította meg. A múzeum projektje a fővárosi és vidéki középfokú oktatási intézmények számára fejlesztett olyan múzeumpedagógiai foglalkozásokat, amelyek hatékonyak lehetnek a társadalmi különbségekből is adódó hátrányos helyzet leküzdésére, és adaptálhatóak más múzeumok számára is. A program részeként 30 órás akkreditált tanártovábbképzés is indult azzal az elsődleges célkitűzéssel, hogy a pedagógusok elméleti és gyakorlati fogódzókat kapjanak a képzőművészeti alkotások és a tananyag összekötéséhez, iskolai környezetben. A továbbképzés egyes moduljai elsősorban a múzeum 19. századi állandó gyűjteményére épültek, folyamatos kapcsolódással a magyar nyelv és irodalom, valamint a történelem tárgyak tantervi elvárásaihoz.
A továbbképzést 2021-ben és 2022-ben egyaránt meghirdettük. A 30 órás képzés legnagyobb része online formában zajlott, ami lehetővé tette, hogy a fővárostól távolabb élő pedagógusok is részt vehessenek a programban. Emellett az online forma arra is alkalmas volt, hogy a pedagógusok megismerhessék a gyűjtemény digitalizált részeit (virtuális kiállítások, 3D-s műtárgyak), és módszereket kaphassanak ezeknek a közoktatásban való hasznosításához. A záróalkalom 2022-ben már élőben, a Nemzeti Galériában zajlott. A kiállítótérben, valamint a műhelyben zajló foglalkozások során nagy hangsúlyt fektettünk az élményalapú és aktív részvételre ösztönző módszerek bemutatására. A továbbképzés fejlesztését és értékelését a résztvevőkkel folytatott konstruktív beszélgetés, valamint kérdőívek segítették.