This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Az 1950-es évek képzőművészetében a kultúrpolitika a szovjet mintájú szocreált tekintette irányadó és követendő stílusnak. Nem véletlen, hogy a sztálinista diktatúrának véget vető forradalom után, a nevezetes 1957-es Tavaszi tárlaton az addig elnyomott, károsnak, reakciósnak, formalistának kikiáltott különféle modern irányzatok hirtelen valami eklektikus kavalkádban, szinte egyszerre jelentek meg a nyilvánosság előtt. Ennek ellenére az új kultúrpolitika körülbelül 1958-tól megfogalmazódó elvárásai ismét visszalépést jelentettek a régi szocreál dogmákhoz: a művészektől „a mai élet élményanyagán” alapuló szocialista és realista művészetet vártak el, ami ugyanakkor a szocialista építés ellentmondásait is képes kifejezni. A teljesíthetetlen és világosan nem kifejtett elvárások közepette született meg a modernizmusnak egy különös, újabban „szocmodern”-nek nevezett változata, ami alapvetően határozta meg az 1960-as évek művészetét.
Bartha László: Állomás, 1961, olaj, vászon, 60 × 80 cm, Magyar Nemzeti Galéria
Mi volt ennek a szocmodern stílusnak a jellemzője? Leginkább egy olyan geometrikus stilizálás, ami nem az ábrázolt motívum belső szerkezetéből indult ki, hanem inkább egy építészeti állványzatra emlékeztető struktúrán keresztül láttatta témáit és figuráit. A hivatalos ideológia szerint a dolgozó nép a szocializmust építette, s ezáltal az optimistán elképzelt jövő is „épült”. Az 1958 utáni nagy lakótelep-építések, ipari beruházások mindennapi élménnyé tették az állványerdők, daruk, gépek látványát. Az „építés” a korszak magyar művészetének egyik egyetemes metaforájának tekinthető, s érdekes módon ebben a tematikus keretben éledt újjá a klasszikus avantgárd konstruktivista öröksége, s ezzel együtt a megtűrt vagy olykor tiltott absztrakt, geometrikus művészet lehetősége is.
A hatvanas évek kritikájában gyakran visszatérő fordulat volt az öncélú modernkedés, vagy a csupán formai külsőségeket utánzó formalizmus megbélyegzése. Az elvont, absztrakt forma azonban egyből elfogadhatóvá vált, ha a mű címében olyasmire utalt, ami például a szocialista építés tematikájához illeszkedett. Ezért az 1960-as évek festészetében nagyon jellemző, hogy a művészek milyen címeket adtak műveiknek. Az elvont, absztrakt vagy erősen stilizált kompozícióknál sokszor épp a cím segített érthetővé tenni az egyébként érthetetlennek tűnő alkotást. A jól megválasztott cím ezenkívül arra is jó volt, hogy a zsűri szemében is elfogadhatóvá tegye a művet. Minden olyan cím, ami valamilyen módon a szocialista építőmunkára, az iparosodásra, a tudományos-technikai fejlődésre utalt, már szinte önmagában garantálta, hogy így a hozzá tartozó mű is átjuthat a zsűri szűrőjén.
Ebből a szempontból is érdekes az éppen ma 112 éve született Bartha László (1908–1998) életműve. A festőként, grafikusként, illusztrátorként, sőt restaurátorként is jelentős életművet alkotó Barthának ez a képe, az Állomás is olyan mű, amit a címe tesz tipikusan a korszakra jellemző alkotássá. Kétségtelen, hogy a képen futó fekete vonalak a sínpárok és felsővezetékek monoton ritmusát idézik föl. A kékes alapon felvillanó piros, zöld és sárga fények pedig vasúti jelzőfények lehetnek. Egy nagy állomás közelében járunk, ahol már összesűrűsödnek a vágányok, s a szerelvények indítása és fogadása is bonyolult, összehangolt munkát igényel. A képen azonban nem vonatokat látunk, hanem csak fényeket és vonalakat. Lüktető, dinamikus, szinte szürreálisan üres térben villannak föl a fények, tűnnek el a vonalak, és az állomás, ott valahol a horizont peremén, ijesztően távolinak és kietlennek tűnik. Nem véletlenül írta a Népszabadság kritikusa, Székely András 1974-ben, hogy ez a festmény „elkészülte pillanatában a korszak legjobb munkái közé tartozott. Kiegyensúlyozott szerkezet, visszafogott és mégis erőteljes, harmonikus színvilág, a látványhoz való kötődés és az absztrakt művészet eredményeinek szintetizálása – ez jellemezte Bartha legjobb munkáit…”
2022. augusztus 5.