
I. Ferdinánd császár mellszobra
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | osztrák |
Készítés ideje | 1908 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | Olaj, lemezpapír |
Méret | 47 x 62,3 cm |
Leltári szám | 304.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A festő ír felmenője a 17. század végi jakobita lázadásokban való részvétele miatt emigrált. Carl O’Lynch of Town Grazban kezdte rajzművészeti tanulmányait, majd a bécsi és müncheni Művészeti Akadémián képezte magát. Münchenben létesített festőműhelyt, itt Emil Jakob Schindler körével tartott kapcsolatot, de rendszeresen kiállított Grazban és Bécsben is. 1904–1906 között a Hagenbund csoport tagja volt, amely a bécsi Secession belső konfliktusait követő években a helyi progresszív művészeket tömörítette. O’Lynch rendszeresen utazgatott Európában, és ahol megfordult – akár a déli tengerpartokon, akár az Alpok sziklái közt – kedvelt elfoglaltságának, a tájképfestésnek hódolt. Képeire kezdettől a szimbolizmus nyomta rá a bélyegét. Ez a hatás szembetűnő A kék tó című idillikus jelenetén. Tájfelfogásában a hangulati elemek fokozása érvényesül, amit a tiszta, intenzív színek erősítenek meg; a formaelemek szintetizáló tagolása mellett a dekoratív vonalburjánzás kelti fel a figyelmet. A századforduló éveiben festett tájképeivel O’Lynch a korszak egyik legfontosabb stájerországi festőjeként vívott ki elismerést.
Tóth Ferenc
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3.rész, Új szerzemények. 3. füzet: a, Plastikai művek; b, Az 1913. évi szerzemények; c, Kifüggesztésre, elhelyezésre és kezelésre vonatkozó adatok: d, Sorszámszerinti jegyzék; e, Tárgymutató; f, Javítások; g, Tartalomjegyzék, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1915.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.