This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Az idő legújabb cáfolata. Kortárs magyar műalkotások az Irokéz Gyűjteményből 1988-2008
- 2008. október 31. - 2009. február 1.
A Magyar Nemzeti Galéria A épületének földszinti és első emeleti tereiben megrendezett, több mint kétszáz művet felölelő kiállítás a kortárs magyar képzőművészet egyik legjelentősebb, s ugyanakkor talán egyik legegyedibb arculatú magángyűjteményéről ad áttekintést. Az Irokéz Gyűjteményt* két fiatal szombathelyi üzletember – Pados Gábor és Pajor Zsolt – hozta létre a rendszerváltás környékén: indító darabjai barátaiktól és kortársaiktól, az 1980-as és az 1990-es évek fordulóján bemutatkozó művészgenerációtól származtak. Ez a műtárgycsoport – amelynek magvát az Újlak Csoport és vonzáskörének (Ádám Zoltán, Farkas Gábor, Komoróczky Tamás, Ravasz András, Szarka Péter; Németh Hajnal, stb.) munkái alkották – ma már legalább annyira fontos (művészet)történeti kordokumentum, az erről az időszakról folytatott szakmai dialógus “alapanyaga”, mint amennyire az adott évtized egyfajta technikatörténeti “katalógusa” is. Pados és Pajor a kezdeti és az azt követő időszakokban a hagyományos olaj-vászon munkák, grafikák vagy szobrok mellett olyan műformák és műtípusok – digitális printek, installációk és videók – gyűjtésére is vállalkozott, amelyeket a nemzetközi múzeumi szakma és műkereskedelem már elismert és befogadott, viszont a hazai múzeumi és magángyűjteményekben még nem, vagy később jelentek meg.
Az ezredforduló környékén – a 2001-ben Szombathelyen, majd a Műcsarnokban megrendezett nagy sikerű bemutatkozó kiállítások után – magától értetődően merült fel a kérdés: hogyan és milyen irányban bővíthető, egészíthető ki az addigi anyag? A két korszak határán megalapozott kollekció, illetve a rendszerváltás alatt szocializált gyűjtő számára a megoldást a nemzedéki kereteken való túllépés, illetve az addig is jellemző szemléletmód kiterjesztése jelentette. A “kortárs” így magában foglalja az induló pályákra koncentrált figyelmet (Batykó Róbert, Tarr Hajnalka, SZAF) éppúgy, mint a -középpálya- megerősítését (Várnai Gyula, Szűcs Attila, Varga Ferenc), vagy egy visszamenőlegesen is viszonyítási pontul szolgáló alkotó (TNPU/IPUT [St.Auby, Tamás]), illetve munka (Nemes Csabaé) beemelését. De ugyanígy a célkeresztbe kerülhettek a jelenlegi szcéna keretei közé nehezebben besimulni képes művészek, -rosszcsontok-, -kortárs gerillák- (Szigeti András, Halász Péter, Uglár Csaba, Ferenczi Róbert) is. A gyűjtemény karakterét így a fiatal nemzedékek progressziója határozza meg, miközben állandósult az arra már korábban is jellemző széles műfaji, tematikai és technológiai merítés.
Az Irokéz Gyűjtemény mindazonáltal egyáltalán nem törekszik a hazai művészet valamennyi irányzatának dokumentálásra, inkább – újabb vásárlásai révén is (Csáki László, Kovách Gergő, Előd Ágnes, Farkas Zsófia) – tovább erősíti és árnyalja a gyűjtemény eddig kialakult koncepcióját, amelynek karaktere a felfedezés, a bemutatás, a kulturális állásfoglalásra törekvés igényével írható körül.
A jelen kiállítás ezt a következetes, a művészeti közeg változásaira érzékenyen reagáló gyűjtemény-gyarapító munkát kívánja dokumentálni. A címűl választott Várnai Gyula munka – amely egyben egy Borghes-parafrázis – referenciapont is: az eltelt időből adódó nézőpont és perspektíva változásokra, új fókuszpontok meghatározásának lehetőségére is utal. Az Idő legújabb cáfolata a kollekcióba bekerült munkákból kiindulva vizsgálja milyen – alternatív – olvasatai lehetségesek a közelmúlt magyar művészetének, a 90-es évek elejétől napjainkig terjedő a kortárs tendenciáknak.
A 2001-es bemutatkozás óta megduplázódott kollekcióból számos “út” vezet: egyaránt lehetővé teszi festői életutak felvázolását, alkotói attitűdök, bizonyos irányzatok (a konceptualizmus és utóélete; bad painting), illetve tematikus válogatások bemutatását. A kiállítóterekben mindezeket a megközelítéseket csomópontokban összesűrűsödő, de egymástól élesen nem elhatárolódó műtárgycsoportok képviselik. Párhuzamos és egyidejű jelenlétükből táplálkozik a gyűjtemény időnként meglepő végletessége is: a harsányan abszurd és groteszk – néhol a horror, néhol pedig az infantilisság határát súroló – munkák, valamint az alternatív univerzumok változékony és dekoratív világainak, illetve az elmélyedést igénylő terek egymást felerősítő, s ugyanakkor ellenpontozó hatása alapélménye ennek a műegyüttesnek.