This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Baselitz. Újrajátszott múlt
Magyar Nemzeti Galéria A épület - 2017. április 1. - július 2.
2017. április 1-től az egyik legismertebb és legkeresettebb kortárs német képzőművész, Georg Baselitz műveiből látható kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában. A budapesti Goethe Intézet közreműködésével létrejövő kiállítás több mint 80 műalkotást mutat be nemzetközi és hazai köz-, illetve magángyűjteményekből. Nyolc kevésbé ismert nagyméretű festmény és egy szobor közvetlenül a művész műterméből érkezik. A budapesti kiállításon egymás mellé kerülnek Baselitz korai, 1960-as években készült alkotásai a 2005-ben elkezdett Remix című sorozat számos főművével, az 1980-as évekből származó jellegzetes baselitzi fejek és alakok pedig az utóbbi néhány évben született festmények, grafikák és monumentális méretű szobrok figuráival.
„Minden, ami a művész háta mögött hever, előtte is hever.” (Georg Baselitz)
Georg Baselitz festő, szobrász és grafikus 1938-ban a Drezdához közeli Deutschbaselitzben született. 1957-ben hagyta el a Német Demokratikus Köztársaságot, és költözött át végleg Nyugat-Németországba. Ő napjaink egyik legismertebb és legkeresettebb kortárs német képzőművésze, akinek a világ olyan jelentős múzeumai rendeztek már életműkiállítást vagy más nagyszabású tárlatot, mint a New York-i Guggenheim Museum, a londoni Royal Academy of Arts, a müncheni Haus der Kunst, vagy legutóbb a frankfurti Städel Museum. A 2015-ös Velencei Biennálén külön szekcióval tisztelegtek életműve előtt. Az óriási nemzetközi elismertségnek örvendő művész pályájának első húsz éve mégis viszonylagos ismeretlenségben telt. Munkái csak az 1970–1980-as évektől kezdtek szerepelni nagyobb nemzetközi tárlatokon: 1972-ben és 1982-ben a kasseli documentán, 1975-ben a São Paulo-i Biennálén vagy 1980-ban a Velencei Biennálén és 1981-ben a londoni Royal Academy of Arts-ban megrendezett legendás A New Spirit in Painting című kiállításon. Ezt követően két, a második világháború utáni nyugati tendenciákat először átfogóan bemutató legendássá vált kiállításon, az 1981-es kölni Westkunst és az 1982-es berlini Zeitgeist tárlaton is kiállították műveit.
Georg Baselitz gazdag életművének – saját bevallása szerint több mint 2800 képet festett, emellett jelentőség szobrászati, rajzművészeti és sokszorosított grafikai œuvre-rel is rendelkezik – középpontjában több mint ötven éve a folyamatos megújulás és a kritikai (ön)reflexió áll. A budapesti kiállítás vezérfonalát is a művész saját múltjához és a múló időhöz fűződő viszonya jelenti. Baselitz nap mint nap újranézi, újraalkotja, újrajátssza múltjának egy-egy szegmensét. Emlékképeit, önmagáról gondolt és láttatott képmásait nem vitrinbe helyezni és megóvni akarja, hanem hozzájuk nyúl, kiveszi őket az eredeti történeti helyükből és idejükből. A korábbi részleteket beemeli a jelenbe, az új helyhez és időhöz alakítja, új tradíciót, új múltat formál. Nap mint nap megismételhetetlenül ismétli a múltat.
Baselitz 1969-ben bekövetkezett alkotói fordulópontjának hátterében az alakokra és az üzenetekre épülő európai festészeti hagyomány megkérdőjelezése állt. Ekkortól vált védjegyévé a vásznain megjelenő motívumok fejjel lefelé való ábrázolása. A figuratív és az absztrakt festészet közötti több évtizedes küzdelemben Baselitz egy harmadik, sajátos utat választott: a festészet lehetőségeinek és kereteinek folyamatos vizsgálata jelenti legfőbb alkotói szándékát. A képzőművészeti alkotásról vallott radikális nézetei és műveinek drámai hatású, állandóan megújulásra kész szín- és formavilágának köszönhetően a második világháború utáni nemzetközi képzőművészet egyik legújszerűbb, legautonómabb művésze.
A tárlat különlegessége, hogy Magyarországon, mi több az egész kelet-közép-európai régióban első ízben látható a német művész nagyszabású, az életmű valamennyi időrétegét átfogó és bemutató kiállítása. A kiállításon látható lesz egy dokumentumfilm is, amelyből a közönség megismerheti a művész festészeti módszereit és a művészetről vallott nézeteit.
A tárlat a művésszel való szoros együttműködésben jött létre.
A Baselitz. Újrajátszott múlt a Szépművészeti Múzeum „Klasszikus Kortárs Német Képzőművészet” kiállítás-sorozatának harmadik állomása. A széria 2012-ben Günther Uecker Képpé formált anyag című tárlatával indult útjára, melyet 2014-ben Jörg Immendorff Éljen a festészet! című kiállítása követett. A két-három évente megrendezendő bemutatók a második világháború utáni (Nyugat-)Németország képzőművészeti irányzatait kívánják megismertetni a magyar közönséggel egy-egy meghatározó jelenség vagy tendencia vezető alakján keresztül. A meditatív, alapvető emberi érzetekre és értékekre reagáló, anyagközpontú Günther Uecker után éppen ellenpólusként a politikailag aktív, saját művészetét a társadalomformálás és a kritikai tükörtartás „eszközének” tekintő Jörg Immendorff-fal folytatódott a sorozat. A Georg Baselitz munkásságának szentelt tárlat az absztrakt (kép)alkotáson (Uecker), illetőleg a narratív festészeten (Immendorff) nyugvó életművekhez képest egy alapjaiban eltérő alkotói szemléletet, ám ugyancsak kizárólag a német hagyományból táplálkozó életművet tár a közönség elé.
Kurátorok:
Bódi Kinga művészettörténész (Szépművészeti Múzeum), Alexander Tolnay művészettörténész
Szakmai együttműködő partner: Goethe Intézet