This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
“Belső utak képei”. Art Brut Ausztriában és Magyarországon
- 2008. szeptember 18. - november 9.
Válogatás osztrák műhelyekből, valamint a budapesti Pszichiátriai Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből.
A Magyar Nemzeti Galéria és az Osztrák Kulturális Fórum közös kiállítása.
A kiállítás három egység, három gyűjteményi anyag köré csoportosul. Osztrák művészetterápiás és pszichoszociális műhelyekből változatos technikával készült száz darab alkotás érkezett a tárlatra. E kortárs ausztriai válogatáshoz a budapesti Pszichiátriai Múzeum ötven rajza társul. Az Art Brut kollekció végül gróf Teleki Ernő 1954 és az 1970 között készített rajzsorozatával egészül ki, melyet a Magyar Nemzeti Galéria Adattára őriz.
Az 1900-as évek elején az európai civilizáció válságát megélő művészek a kor dekadens életérzéseinek megfogalmazásakor elvetették a hagyományos képi toposzokat. A modernizmus korszaka, a szorongás és az elmagányosodás élménye új vizuális eszközöket és adekvát kifejezési formákat követelt. A primitív népek művészete és a népi kultúrák formakincse mellett a gyermekrajzok igéző őszintesége és az elmebetegek bizarr látomásai, ezek ősi gyökerekből táplálkozó archaikus világa megértésre talált az avantgárd körökben. Az újító törekvések ugyanakkor összecsengtek a korszak elmekórtanának tudományos kutatásaival is. A pszichiátria ebben az időben kezdett intenzíven foglalkozni a primitív népek lélektanával, a gyermeklélektannal, az álom törvényszerűségeivel és az elmebetegek képi megnyilvánulásaival. A tradicionális művészetfogalommal nem értelmezhető kreatív jelenségekre nyitott 20. századi mozgalmakra a reveláció erejével hatottak a pszichotikusok katartikus erejű megnyilatkozásai. A dadaista, az expresszionista és a szürrealista művészek inspirációt merítettek e művek különös világából, de együttes bemutatóikon a közösséget is felvállalták velük. Az avantgárd tekintetében az egyik legszámottevőbb inspirációs forrás a heidelbergi klinika kollekciójára volt, mely többek között Kirchner, Schlemmer, Kubin, Breton, Klee, Max Ernst és Picasso útkereséseiben szolgált ihletőül. Az 1940-es években Jean Dubuffet, francia festőművész a társadalom perifériáján alkotók, pszichotikusok, csavargók és rabok műveinek sokaságát gyűjtötte össze. A marginális élethelyzetekben megnyilvánuló kreativitás e különös, sokszínű produktumaira ő alkalmazta először az Art Brut (nyers, durva, csiszolatlan művészet) megnevezést. Dubuffet vezetésével 1948-ban megalakult az Art Brut Társaság, melyben a számos tag mellett André Breton szürrealista művész, Michel Tapie festő, Max Müller svájci pszichiáter és a későbbi francia kultuszminiszter, André Malraux művészeti író is helyet kapott. Dubuffet Art Brut kollekciója az 1960-as évekre már 5000 művet számlált. A gyűjtemény a művész ajándékaként Lausanne-ba került, ahol az Art Brut múzeuma és kutatási központjaként nyílt meg 1976-ban. Napjainkban a kortárs művészeti jelenségek sorában egyre inkább helyet kapnak a Art Brut-ként fémjelezhető alkotások, világszerte számos alkotó műhely tevékenysége, galériák, gyűjtemények és művészeti vásárok bizonyítják e műfaj létjogosultságát.
A hagyományos művészi képzésben nem részesült alkotók művei az egyén legmélyebb belső világból tudósító szubjektív képek, amelyeknek spontaneitása lenyűgöző nyers őszinteséggel párosul. Megfigyelhető ugyanakkor a kulturális tradícióktól való teljes függetlenedés, bámulatra méltó az a szárnyaló szabadság, amellyel az alkotók figyelmen kívül hagyják a különböző irányzatokat és művészeti trendeket.
Ausztriában 2006 Sigmund Freud éve volt. Ehhez kapcsolódott az a szakmai program, melynek keretében az osztrák anyag kurátora, Angelica Bäumer művészeti író az ausztriai centrumokban tanulmányozta és összegyűjtötte a mentálisan sérült alkotók műveit. Válogatása kiterjedt többek között Európa egyik legjelentősebb Art Brut központjára, a guggingi Művészek Házára, valamint hartheimi, salzburgi, innsbrucki, gallneukirchneri, grazi, gmundeni, lienzi, lustenaui, retzi és linzi műhelyekre. E hatalmas anyag legreprezentatívabb darabjai 2007. nyarán Bécsben a Múzeumi Negyedben (Museumsqartier “Kunst von Innen”) kerültek közönség elé. A tárlat ezt követően indult világ körüli utazásra és az első állomások egyikeként most hazánkba is eljutott.
A XIX. század közepétől a betegek képi kifejezésének tudományos kutatása nyomán kórházakhoz kapcsolódó jeles gyűjtemények formálódtak. Cesare Lombroso torinói, Marcel Réja párizsi és a Bethlem Királyi Kórház londoni gyűjteményét, valamint a heidelbergi Prinzhorn-kollekciót hamarosan követte Selig Árpád lipótmezei elmeorvos múzeum alapítása is az 1910-es években. E gyűjtemények a gyógyítás és a tudományos kutatás szerves részeként elsősorban diagnosztikai, majd terápiás célokat szolgáltak, ugyanakkor figyelemre méltó Art Brut anyag koncentrálódását is lehetővé tették. A hasonló profilú európai kollekciók sorában, elmekórtani és történeti egyedisége révén kiemelt helyet kapott a lipótmezei Pszichiátriai Múzeum, melynek anyagából Plesznivy Edit, a gyűjtemény egykori kurátora állított össze a jelen válogatást. Szomorú aktualitást ad a bemutatónak, hogy a gyűjtemény otthona, az Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet 2007. év végén bezárásra került. A védett, muzeális értékű kollekció sorsa napjainkban még bizonytalan.
Marginális élethelyzetében a betegekhez hasonló kirekesztettséget és fenyegetettséget élt át az a magyar arisztokrata, akit 1954-ben származása és politikai hovatartozása miatt kolozsvári otthonából a Duna-deltába deportáltak. Gróf Teleki Ernő túlélési stratégiának a képzőművészeti alkotást, a rajzolást választotta. Spontán megnyíló kreativitása hasonló volt a kórházba került pszichotikusokból gyakran előtörő alkotási lázhoz. A harminc év alatt több száz rajzot, albumokba kötött “vizuális naplót” készített. Fantázialényei, különös szörnyalakjai és történelmi víziók benépesítette lapjai kultúrtörténeti egyediségük mellett, érdekes analógiát mutatnak az Art Brut alkotásokkal. Megjelenésüket e kiállításon indokolhatja, hogy Dubuffet annak idején híres kollekciójában a betegek művei mellett helyet adott a társadalom perifériáján, kiszolgáltatott helyzetekben élők alkotásainak is. Teleki Ernő naplói a gróf Teleki-Degenfeld család ajándékaként az 1990-es években kerültek a Magyar Nemzeti Galéria Adattárának gyűjteményébe.
A “Belső utak képei” című tárlat szervesen illeszkedik a Magyar Nemzeti Galéria kiállítás programsorozatába, amelyben időről időre helyet kapnak a hagyományos művészetfelfogást újraértelmező, a hivatásosok körén kívül eső kreatív jelenségek és a kisebbségi léttől sújtott alkotók útkeresései is. 1970-1975 között a Nemzeti Galéria része volt a Naiv Gyűjtemény is.
Kurátorok: Prof. Angelica Baumer (Ausztria) és Plesznivy Edit (MNG)