This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Életre kelt (film)kísérletek. Az avantgárd első mozija
- 2014. július 9. - október 5.
A Magyar Nemzeti Galériában megrendezett Dada és szürrealizmus – Magritte, Duchamp, Man Ray, Miró, Dalí című kiállítás alkalmat teremt arra, hogy a két irányzattal kapcsolatba hozható sajátos magyar közelítésmódokat is bemutassuk. A dada és szürrealizmus nemzetközi anyaga a jeruzsálemi Izrael Múzeum részét képező Vera és Arturo Schwarz Dada és Szürrealista Művészeti Gyűjteményből érkezett Budapestre. A magyar köz- és magángyűjtemények műveiből összeállított Átrendezett valóság című társkiállításunk pedig ehhez a nemzetközi kollekcióhoz hol szorosabban, hol lazábban kötődő fogalmi párbeszédnek enged teret.
A Magyar Nemzeti Galéria új kiállítása a két világháború között kibontakozó ún. első “filmavantgárd” alkotásait mutatja be. A 20. századi avantgárd számos jelentős képzőművésze egyaránt foglalkozott a mozgókép újfajta kifejezési lehetőségeivel is. Man Ray, Fernand Léger, Marcel Duchamp, Viking Eggeling, Hans Richter, Walter Ruttmann, Luis Bunuel és Salvador Dalí szürrealista és dadaista mozgóképeinek hatása a magyar filmavantgárdban is tetten érhető. A magyar filmművészetnek ezt a különös fejezetét, illetve az ehhez tartozó filmeket azonban a közönség még soha nem láthatta így egybegyűjtve.
A kiállításon bemutatott huszonkét film között az avantgárd film olyan emblematikus alkotásai, mint Fernand Léger Mechanikus balettje vagy Louis Bunuel Andalúziai kutyája mellett három premierre is sor kerül. A legizgalmasabb ezek közül kétség kívül Gerő György Béla című filmje. A rejtélyes életű, akkor 19 éves Gerő 1924-ben közölte első filmötletének forgatókönyvét. A filmből sajnos csupán néhány kocka maradt fönn. Ezek és a forgatókönyv, pontosabban a “filmpartitúra” alapján a filmet 2010-ben rekonstruálta egy amerikai művész, Bruce Checefsky. A Gerő által “kinetikus vízió”-nak tekintett alkotás a magyar avantgárd film úttörő darabja.
A legkorábbról fennmaradt, konkrét szerzőhöz köthető magyar animációs filmet, Bortnyik Sándor 1930 és 1933 között készült Mr. Pipe rettenetes éjszakája című, nemrégiben előkerült munkáját is ezen a kiállításon láthatja először a közönség. A tervezőgrafikusként és festőművészként is jelentős karriert befutó Bortnyik a “magyar Bauhaus”-nak is nevezett magániskolájában, a Műhelyben Halász Jánossal (a később Angliában világhírűvé vált John Halas-szal) együtt készítette el a több befejezetlen történetből álló, témájukat, stílusukat és technikájukat tekintve is önálló epizódokból álló, jelen formájában leginkább egy szürreális montázsra emlékeztető alkotást.
A harmadik premier Gyarmathy Tihamér 1953-ban készült Kísérleti filmje. Gyarmathy a Nemzeti Szalon padlásán működő amatőrfilmklubban készítette el növényi és állati preparátumok fotogramjai alapján ezt a szürrealista ihletettségű, mindössze 4 perces filmet.
Az összesen mintegy 150 percnyi filmet bemutató kiállításunkon a vetítéseken kívül fotókon és rajzokon rögzített mozgástanulmányok, animációsfilm-tervek, folyóiratillusztrációk is láthatóak lesznek, a filmek korabeli nitrófilm-tekercse, filmdoboza, dokumentációja (pl. a hozzájuk kapcsolódó levelezés), illetve a filmekhez felhasznált bábfigurák és standfotók mellett.