This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Impressziók – Papíron 1820-1920
- 2013. június 28. - október 13.
AKVARELLEK, RAJZOK ÉS GRAFIKÁK A MAGYAR NEMZETI GALÉRIA ÉS A SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM GYŰJTEMÉNYEIBŐL
A Monet, Gauguin, Szinyei Merse, Rippl-Rónai – Impresszionista és posztimpresszionista remekművek című időszaki kiállításhoz kapcsolódó grafikai kamaratárlatunkon az impresszionizmus rajzművészetéhez vezető, illetve az onnan továbbvivő út néhány jellemző állomását és mozzanatát mutatjuk be. Az 1820-as évek elejétől az 1900-as évek elejéig terjedő, mintegy százévnyi időszak grafikai művészetéből a hasonló törekvéseket mutató magyar és európai alkotók lapjaiból válogattunk. Az angol akvarellfestészetet, az itáliai táj élményét, a felhők természettudományos és művészi tanulmányozását, a barbizoni tájábrázolást, a modern nagyvárosi élet képeit és a rézkarc megújulását a Magyar Nemzeti Galéria és a Szépművészeti Múzeum grafikai gyűjteményeinek legszebb darabjain – akvarelleken, szén- és ceruzarajzokon, rézkarcokon, litográfiákon – tárjuk a közönség elé.
Noha elsősorban festészeti irányzatként gondolunk az impresszionizmusra, valójában a rajzművészet és a grafikai műfajok is nagyon sokat köszönhetnek az impresszionista művészeknek. A rajzművészet korábban másodlagos szerepet játszott a festészet mellett, hiszen elsősorban a vázlatok, tanulmányok médiuma volt. Az akadémiai hagyományoktól való elszakadás egyik jele, hogy az 1860-as évektől az új stílus festői a papírra készült munkákat – beleértve a sokszorosított grafikai műveket is – egyenrangúnak tekintették a nagy festészeti alkotásokkal. Bátor kísérletezésbe kezdtek a különböző technikákkal, s ebben nagy segítségükre volt, hogy ekkor már könnyen hozzá lehetett jutni a rajzhoz szükséges eszközök, a papírok, kréták, szén, tus, akvarellfestékek legnagyobb választékához. Az ő munkásságuk “szabadította fel” a grafikai műfajokat a másodlagos szerep alól, s ez óriási jelentőségű volt a rajzművészet autonómiája szempontjából.
Ugyanakkor az impresszionisták is sokat köszönhettek a rajzművészetnek. A művészek már a 18. század végétől, a 19. század elejétől elkezdték a festői problémák elemzéséhez használni a rajzot, az akvarellt, a szépiát, elsősorban a tájképfestészetben. A látvány helyszínen történő rögzítésének igénye új megoldásokat, technikákat kívánt az alkotóktól.
A kiállítást magyar és angol nyelvű kiadvány kíséri. A kiállítás kurátorai Földi Eszter és Hessky Orsolya művészettörténészek.