This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Rippl-Rónai – Művek régi gyűjtők kezéből
- 2011. október 26. - 2012. október 7.
GRAFIKAI KABINET KIÁLLÍTÁS
A Magyar Nemzeti Galéria 80.000 darabot számláló grafikai gyűjteményének a jelentôsége kevésbé köztudott, mivel a papíralapú tárgyak igen érzékenyek és állandó kiállításon nem szerepelhetnek. Ezért grafikai kabinetsorunk – immár hatodik éve – félévente változó tematikával kíséri a 20. századi állandó kiállítás képeit és szobrait.
Rippl-Rónai József (1861-1927) 150 éve született, rá emlékezünk most ezzel a tárlattal. A kiállításon olyan muvekkel szemléltetjük Rippl-Rónai gazdag rajzi és sokszorosított grafikai munkásságát, amelyek magától a muvésztôl, illetve három, a magyar századelő képzőmuvészeti életében jelentős szerepet játszó, gyűjtő szakember – Petrovics Elek, Meller Simon és dr. Majovszky Pál – ajándékaként kerültek a gyűjteménybe.
Rippl-Rónai 1887-ben érkezett Párizsba, s az 1890-es évek elejétôl kereste a korszak modern, impresszionizmus utáni muvészei, elsősorban a szimbolista-szecessziós festők között saját útját. Az “áttörést” az 1894-esév hozta meg számára, ekkor lett a rokon muvészi gondolkodású festôcsoport, a nabik tagja. A nabik összművészetről vallott felfogása elragadta Rippl-Rónait, aki a hatásukra kezdett komolyan foglalkozni grafikával, litografálással, plakáttervezéssel, iparművészettel.
Rippl-Rónai színes litográfiái úttörő jelentőségűek a magyar grafika történetében. A nabik kedvelt folyóiratában, a Revue Blanche-ban megjelent Lámpánál olvasó nő (1894), vagy a nôi sors szimbolikus állomásait megjelenítő Les Vierges (Szüzek, 1895), valamint a francia kiadó, Ambroise Vollard albumában kiadott Bretagne-i népünnep (1896) Rippl-Rónai párizsi főművei közé tartoznak. A Les Vierges négy kőnyomatos lapjához, amelyeken sétáló, olvasó, almát szedő fiatal lányok jelennek meg, számos előtanulmányt, variációt, ceruzarajzot is készített, ezek egyik legszebb, legismertebb darabja a Sétáló nő című akvarell. A nő kertben témát az Andrássy-ebédlő szőnyegtervéhez is felhasználta, a Rózsát tartó nő belesimul a Szüzekhez készített kompozíciók közé. Rippl-Rónai e figurákat egymás mellé helyezte azon a kisméretű, jegyzetlapra készült rajzon, amelyen egy zárt kertben, kerítés előtt sorakozik a négy nyúlánk, artisztikus pózokba merevedett fiatal nő. Az 1890-es évtized vége felé a művész több magyarországi litográfiai megrendeléshez is hozzájutott: 1897-ben a Nemzeti Szalon kiállításához tervezett hímző nőt ábrázoló plakátot, ahol a hímzőkeretről szinte “lefolyik” a virágminta, és körbeveszi a kézimunkázó alakot. 1899-ben az Újságírók Egyesületének báli meghívóját és annak borítékját, 1900-ban a párizsi világkiállítás menükártyáját készítette el. A színes litográfia technikai kihívásait művészi lehetőségként aknázta ki: a különböző színnyomások révén, illetve a nyomtatásra használt papírok váltogatásával különleges hatású sorozatokat hozott létre.
Az 1890-es évek közepétől Rippl-Rónai szívesen foglalkozott iparművészeti feladatokkal. A bútortervezéstől üvegpoharak megálmodásáig, könyvillusztrációtól kárpittervekig sok minden belefért a korszak iparművészetről, környezetformálásról vallott gondolkodásába, ezek nagy részét Rippl-Rónai is kipróbálta. A kárpittervezésbe barátjával, Aristide Maillollal, a későbbi híres szobrásszal együtt vágott bele, a szőnyegeket feleségeik hímezték ki. A Szőnyegszövő nő című kis rajz örökíti meg Rippl-Rónai későbbi feleségét, Lazarine-t munka közben. A tervek sokszor csak a jellegzetes, sokat használt csíkos jegyzetlapra felvitt finom vázlatok, első gondolatok, máskor részletesebben kidolgozott, akvarellel színezett kompozíciók. A legkorábbi tervek közül való a Krisztus születése és halála, valamint az Idealizmus és realizmus, melyek a szimbolizmus eszmeiségének hatását mutatják. Rippl-Rónai több művet is készített, amelyeken körhinta jelenik meg (Nők körhintánál), és ezt az élet körfogását szimbolizáló motívumot használta fel egy kerámiakép témájaként (Körhinta, csempeterv). Már Magyarországon készült 1907-ben Az emlékezések táblája ceruzaterve és a kész, akvarellel színezett változat, amelyet felhasznált 1911-ben megjelent Emlékezései előzékpapírjaként.
Rippl-Rónai grafikai munkásságának jelentős részét teszik ki a nagyméretű tusrajzok, amelyeket az 1890-es évektől az 1910-es évek közepéig készített. Az 1890-es években Franciaországban készült korai darabokat Rippl-Rónai csak utólag datálta, valószínűleg korábbra, mint a valódi keletkezési idejük. A valójában az 1890-es évtized közepéről származó lapok többségének Lazarine Baudrion, Rippl-Rónai párizsi életének társa volt a modellje. A néhol akvarellel színezett tollrajzokon Lazarine öltözködik, ágyon heverész, pedikűröz, hímez, varrogat, állát tenyerébe hajtva olvas. A korai tollrajzok kiemelkedő darabja a rendkívül plasztikusan megfogalmazott
Női akt (Marguerite Renard), valamint két, táncosnőt ábrázoló lap. A tollrajzok egy része 1899-ben egy kis pireneusi faluban, Banyuls-sur-Merben készült, ahol Rippl-Rónai három hónapot töltött a szobrász Aristide Maillol vendégeként. E rajzok egyike a művész egyik legszebb portréja, Maillol feleségének, Clotilde-nak elmerengő, gyengéd arcképe.
Elhagyva Párizst, 1901 nyarán Rippl-Rónai Ostendében töltötte a nyári hónapokat, e nyaralás emlékét őrzi egy litográfia és egy tollrajz a tengerpart szállodasorairól. Magyarországra hazatérve a festő egyre fontosabb pozíciót töltött be a hazai művészvilágban, kordokumentum és kedves fricska is A MIÉNK tagjai kiránduláson című kis rajz, amelyen a Magyar Impresszionisták és Naturalisták Köre jeles tagjai láthatók.
Kaposvárra való hazatelepülése után Rippl-Rónai szívesen festette-rajzolta háza népét, otthoni elfoglaltságaik közben, vendégeit, illetve modelljeit, kaposvári fiatal parasztlányokat. A tusrajzok sorozata tehát így folytatódott, a párizsi időszakhoz képest egyre letisztultabb, célratörőbb megfogalmazásban, egyre vastagabb tollvonásokkal. A családi kört gyakran zenehallgatás közben kapta “tollvégre”. Kedvvel rajzolta a Párizsban megismert Fenella Lowellt, aki 1910-1911 folyamán vendégeskedett a Kaposvár melletti Róma-villában, amint gitárján szórakoztatja a vendégeket, vagy a Chopint játszó Novák József kaposvári tanárembert vagy éppen a zongoraszóban gyönyörködő családját (Lajos, Margit, Fenella, Lazarine hallgatják Liszt rapszódiáját). A modellekről készült aktos kompozíciók között két igazi ritkaságot mutatunk be: Rippl-Rónai két rézkarcát, amelyeket tusrajzok alapján készített. A tárlatot Rippl-Rónai egyik legérdekesebb grafikai lapja zárja (Pitacco hegedűművész elmondja szenvedése történetét. A hallgatók). A nagyméretű szénrajz 1915-ben, Franciaországban készült, ahova Rippl-Rónait és családját az első világháború kitörését követően internálták, és a “hallgatók” között magát a művészt is felismerhetjük, amint sétabotra támaszkodva figyeli a rajzon nem látható hegedűművész elbeszélését.
Következzen most néhány szó a régi gyűjtő-szakemberekről is, akiknek adományaként e művek a gyűjteménybe kerültek. Petrovics Elek (1873-1945) 1914-ben lett a Szépművészeti Múzeum igazgatója, majd 1921-től főigazgatója, és 1935-ig állt a múzeum élén. Petrovics Rippl-Rónai József közeli barátja és műveinek egyik jelentős gyűjtője volt, 1942-ben monográfiát jelentetett meg a művészről. Meller Simon (1875-1949) 1901-től 1923-ig dolgozott a Szépművészeti Múzeumban, 1910-től ő vezette a Grafikai Osztályt. Meller szerepe igen jelentős volt a múzeum modern grafikai gyűjteményének kialakításában. Rippl-Rónai grafikai oeuvre-jének több kiemelkedő darabját ő ajándékozta a gyűjteménynek, és a művésztől vásárlás révén szerzett grafikák is Meller Simon biztos ízlésének köszönhetően gazdagítják most a gyűjteményt. Rippl-Rónai festményen is megörökítette e két jeles múzeumi szakember-gyűjtőt, barátait. Dr. Majovszky Pál (1871-1935) a vallás- és közoktatásügyi minisztérium művészeti ügyosztályának munkatársa, majd vezetője volt 1894-től 1917-ig. Majovszky kiemelkedő 19. századi európai rajzgyűjteményt hozott létre, amelyet a Szépművészeti Múzeumnak ajándékozott. Az európai nagy művészek mellett Majovszky szívesen gyűjtötte a magyar rajzművészet mestereinek munkáit is, így Rippl-Rónai József műveit. Kamarakiállításunk most rendhagyó módon nem csak remekműveket mutat be új válogatásban, hanem gyűjteményünk történetére is fényt vet.
A kiállítás kurátora: Földi Eszter