
Az Érckor
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1974 |
Tárgytípus | kollázs |
Anyag, technika | olaj, ceruza, újságpapír kollázs, letraset, vászon |
Méret | 61,5 x 76,5 cm |
Szignó | J.n. / not inscr. |
Leltári szám | MO.91.109 |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Rita Donagh képei a figurativitás és az absztrakció összekapcsolásának következetesen folytatott kísérleteiből fakadnak. Egy-egy vászonképe több vázlaton, előkészítő rajzon, kollázs tanulmányon keresztül fokozatosan alakul véglegesen letisztult formává. Hűvösnek és kimértnek tűnő festői modora nehezen felfejthető jelentés- és asszociációs rétegeket rejt, amelyek felfedésével azonban igen intenzív érzelmi töltések szabadulnak fel.
A gyűjteményben található vegyes technikájú kép az egyik fontos és önálló eleme annak a nagyszabású sorozatának, amelyet az 1972-ben tetőződő észak-írországi polgárjogi harcok emlékére készített. A sorozat középpontjában álló, a miénkhez hasonló című (Esti lapok), 140 x 200 cm-es festményen két éven keresztül dolgozott. Sokáig csak burkolt asszociációk utaltak a drámai konfliktusra. A Sunday Times 1974. május 19-i számában talált fénykép lendítette ki a mű születését a holtpontról. Ez egy dublini járdán fekvő, újságlapokkal letakart embert, egy bombamerénylet áldozatát ábrázolta. “Amikor a Talbot Street-i fénykép megjelent a Sunday Timesban, világossá vált, hogy ez lesz az, ami a kép egymástól elkülönülő részleteit összekapcsolja” – idézi a művésznő. Ez a momentum olyan mély benyomást tett rá, hogy Donagh egy sor vázlaton és rajzon próbálta az újságlapokkal betakart, de a körvonalait sejtető holttestet az erőszak vizuálisan is értelmezhető konkrét motívumaként rögzíteni. Ez az elem az 1972-ben elkezdett nagyszabású festménybe részmotívumként került bele, hogy az egész művet szerkezetileg és asszociációs vonatkozásaiban összefogja. Az 1974-ben elkészült kisebb változaton – gyűjteményünk darabján – már központi szerepet kap: a spirituális konstrukció és az érzelemkifejezés vizuális egyensúlyát teremti meg.
Tóth Ferenc
Tóth, Ferenc, A Bryan Montgomery gyűjtemény. Vezető, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 3, Szépművészeti Múzeum; The British Council, 42-43. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.