
Dr. Carl Hochsinger
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1983 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | akril, fotó, vászon |
Méret | 275 x 145 cm |
Leltári szám | MO.91.129 |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Az 1970-es évek végétől McKeever “tájképein” némi hangsúlyeltolódás érzékelhető. A természet erőinek véletlenszerű erózióit kiiktatva, nagyobb teret enged saját gesztusjegyeinek. Kedvelt módszere továbbra is, hogy az alkotási folyamatot hosszú gyalogsétákkal kapcsolja össze, amikor fényképfelvételeket és rajzvázlatokat készít, majd ezt az alapanyagot a műteremben dolgozza ki.
Az 1982-84-es évek során készített Hagyományos tájképek című sorozata kiindulásként megtartja műveinek korábbi erősen konceptuális jellegét, de ettől igyekszik olyan “anti-konceptuális” jegyekkel eltávolodni, mint amilyen a festés gyakorlatának egyfajta romantikus hagyománya. Eljárásmódja a nyugati tájképfestés elmúlt másfél évszázadának kettős irányú hagyományát összegzi: a fényképész szemű dokumentarista felfedezőét és a saját képzelőerejét mozgósító műtermi festőét. A sorozat egyes darabjai sokkal inkább önálló érvényű művek, mint korábban. McKeever a különböző médiumok látványos ütköztetésére helyezi a hangsúlyt ezeken a képeken. A nagyméretűre nagyított és vászonra rögzített fénykép a kép terében és mediális elemként is visszahúzódva, felszín alatti kohéziós erőként működik. Sokkal nagyobb szerepe lesz a festék kifejezőerejének, amely önkényes színeivel, a festő vehemens gesztusait hordozó ecsetmozgással a táj által felkeltett eredeti élmény közvetítőjévé válik.
Tóth Ferenc
Tóth, Ferenc, A Bryan Montgomery gyűjtemény. Vezető, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 3, Szépművészeti Múzeum; The British Council, 108-109. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.