
Hal széken
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | spanyol |
Készítés ideje | 19. század vége |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 44,5 x 34,4 cm |
Szignó | Jelzése alul jobbra: “J. Moreno Carbonero.” |
Leltári szám | 99.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Az Átkelés a Guadalquivíren egyike azoknak a képeknek, amelyeken Moreno Carbonero a szülőföldje lakosait, ragyogó fényeit és különleges hangulatú tájait, városait örökítette meg. Az Andaluziát átszelő, tiszta vizű folyó minden korban központi szerepet töltött be az ott élő népek életében, a vízpartja felfrissülést nyújtott az elcsigázott vándornak. A festő lírai módon a középpontba állítja és felmagasztalja a folyamot; a tükröződő vízben egyesül a ragyogóan zöld növényzet, az ég azúrja és a kopár talaj néhol téglásvörösbe hajló okkersárgája. A mozdulatukba szinte belemerevedett, hagyományos öltözéket viselő szereplők az időtlenség érzetét keltik a nézőben.
A már tizenéves korában kiugró tehetségű, jelentős sikereket elérő Moreno Carbonero gyakorlatilag minden műfajban alkotott. Bár 19. századi elődjének és példaképének, Mariano Fortunynak a nyomdokait követve a legnagyobb hatású művei történeti tablók, a legnépszerűbbek a kis formátumú, kifinomult stílusú, virtuóz ecsetkezeléssel megalkotott zsánerképei lettek.
Lantos Adriána
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 102., 165. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.