
Fiatal leány
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | horvát |
Készítés ideje | 1904 |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | márvány |
Méret | 70 × 60 × 60 cm |
Szignó | : Mestrovic |
Leltári szám | 5240.U |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Ivan Mestrović szegény paraszti közegből származó dalmát művész, aki tehetségének és környezete pénzügyi támogatásának köszönhetően a bécsi Képzőművészeti Akadémián tanulhatott szobrászmesterséget. Itt Auguste Rodinnel került jó barátságba, aki később Mestrovićot saját magánál is nagyobb művésznek nevezte. Vallásossága miatt szívesen választott bibliai témát. 1903-tól rendszeresen állított ki a bécsi Secessionban, ahol jellemzően Gustav Klimt stílusához és témáihoz illő, tartalmukban szimbolista, de naturalista jellegű műalkotásokkal szerepelt. Klimthez hasonlóan Mestrović is gyakran ábrázolta az emberi életút kulcsfontosságú állomásait.
Az Anyai gond című korai munkája életművének kiemelkedő alkotása. A gyermekét aggódva magához ölelő anya ábrázolásának bensőségessége kontrasztot képez a szobor alapanyagául szolgáló szürke belga gránit ridegségével. A mű magán hordozza Mestrović művészetének legjellemzőbb összetevőit: a nyugtalan körvonal, a dekoratív redők és a felületi megmunkálás a szecesszió stílusvonásait követik, a bal kéz görcsösen feszülő ujjai azonban az expresszionizmusra utaló jegyek. A szobrot a zágrábi Művészeti Pavilon 1905-ös kiállításáról I. Ferenc József vásárolta meg.
Izsák-Boda Bianka
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.