
Barátnők
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | belga |
Készítés ideje | modell: 1895; márvány faragás: 1900 körül |
Tárgytípus | szobor |
Anyag, technika | márvány |
Méret | 93 × 40 × 84 cm, 226 kg |
Szignó | a köpennyel takart kõ hátán: C. Meunier |
Leltári szám | 3856.U |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
A belga Meunier-nek barátjával, Rodinnel együtt fontos szerepe volt a modern szobrászat megteremtésében. Hagyományos vallási témájú alkotásai mellett először vonta be a szobrászat motívumtárába az ipari és dokkmunkások, szénbányászok munka közben megörökített alakjait. 1887-ben tanári állást kapott a leuveni akadémián, és a következő évek szobrászi kiteljesedésének nagy korszaka, fő művek egész sorát eredményező termékeny időszak lett. A tékozló fiú bibliai jelenetének első megfogalmazása, amelyen az apa még szakállat visel, 1892-ben készült. Meunier – bizonyára nem véletlenül – éppen abban az időben nyúlt ehhez a témához, amikor fiatalabb fia, a szülői házat elhagyva, hosszabb utazásra indult. Két évre rá azonban a szobrász rövid időn belül mindkét fiát elveszítette. Haláluk után újra elővette a témát, és 1895-ben némileg módosított formában átfogalmazta a kompozíciót.
Tóth Ferenc
Ruttkay, Helga (ed.), Múzeumi Kalauz: Magyar Nemzeti Galéria, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2018, 250. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.