
Spanyol népi építészet, Baleári-szigetek
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | lengyel |
Készítés ideje | 1872 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 58,5 x 116,5 cm |
Szignó | lent, balra: Józef Chelmonski München 1872. (két sorban) |
Leltári szám | 233.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Ellentétben a krakkói iskolával, ahol a Jan Matejko nevével fémjelzett, romantikus hagyományokat folytató történelmi festészet alapjai kialakultak, a Józef Chełmońskira is befolyással bíró varsói iskola realista fordulatot hozott a lengyel festészetbe. A népi festőként is emlegetett Chełmoński kezdetben vívódott az akadémikus befolyás és a vidéket ábrázoló életképfestészet között, de a müncheni tanulóévei alatt megismert lengyel festőtársaknak köszönhetően végül az utóbbiban lelte meg útját. A lengyel parasztok életéből vett jelenetei közkedveltek voltak brit és amerikai gyűjtők körében is.
Jeleneteit gyakran helyezte havas tájak előterébe, ugyanis a fehér és a sötét színek kontrasztja megfelelt a kívánt drámai hatásnak. A Korcsma előtt című képe hátterében is a végtelen téli sztyeppe terül el, az előtérben pedig férfiakat és asszonyokat új lakóhelyükre kísérő kozákok tartanak pihenőt a kocsmánál. Az orosz ajkú lakosok lengyel többségű területekre való betelepítése gyakori jelenség volt a 19. századi orosz fennhatóságú tartományokban.
Izsák-Boda Bianka
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3.rész, Új szerzemények. 2. füzet: c, Az 1912. évi szerzemények; d, Függelék: 1., Néhai gr. Pálffy János hagyományáról felvett jegyzőkönyvek; 2., Kifüggesztésre, másolásra s elhelyezésre vonatkozó adatok: e, Kimaradt festmények; f, Javítások; g, Tárgymutató az 1. és 2. füzethez; h, Tartalomjegyzék, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1915.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.