
Fiatal férfi képmása
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | 1900 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 91,8 x 73 cm |
Szignó | lent, balra: JULES ADLER 1900 |
Leltári szám | 22.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Jules Adler a francia naturalizmus egyik legfőbb képviselőjének, Pascal Dagnan-Bouveret-nek a tanítványa volt. Hosszú élete során kitartott a társadalmi jelenségek ábrázolása mellett, szociális érzékenysége tetten érhető a városi élet nehézségeit, a munkások hétköznapjait bemutató képein. Heroikus hangvételű, monumentális vásznakon örökítette meg a századfordulón igen gyakori sztrájkokat, munkásfelvonulásokat, hangsúlyozva az egységként megmozduló tömeg erejét. Városi jelenetei mellett olykor Bretagne partjait is felkereste: Öreg tengerész című képét valószínűleg Douarnenez-ben festette, 1900-ban. Az idős férfi összefont karral áll a kép előterében, a távolba néz. Adler lazán, mégis precízen festette meg szakállas arcát, egyszerű barna öltözetét, fekete sapkáját. A háttérben a breton kikötő mindennapjaiba nyerünk betekintést. Az érkező bárkák, a hullámzó tenger, az üzletelő horgászok és halárusok mozgalmas, életteli képet alkotnak. A festmény a Nemzeti Szalon 1901-es nemzetközi kiállításán szerepelt, amely főként a kortárs francia iskola naturalista, szimbolista törekvéseiből adott ízelítőt.
Kovács Anna Zsófia
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3. rész, Új szerzemények. 1.füzet: a, Festmények; b, Festmények módjára kezelt műtárgyak, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1914.
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 114-115., 167. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.