
Père Couturier domonkos szerzetes, Audincourt, Franciaország
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | olasz |
Készítés ideje | 1819 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 76,5 x 77,5 cm (tondó) |
Szignó | középen, balra: F. AGRICOLA 1819 |
Leltári szám | 468.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Az egyesek által a „19. század Raffaellójának” tartott Filippo Agricola – az egyik legjelentősebb alkotása, a Constance Monti Perticariról festett portréjának köszönhetően – már alig tizenhét évesen felhívta magára Antonio Canova figyelmét, akitől hároméves alkotói ösztöndíjat kapott. A fiatal korában kifejezetten sikeres Agricola számára Raffaello testesítette meg a művészeti tökélyt, így nemcsak másolta a műveit, de elsődleges inspirációt is belőlük merített. Ezt az Esterházy II. Miklós herceg megrendelésére készült, meghittséget sugárzó művet klasszicizáló módon sima kivitelezés, elegáns, kifinomult ecsetkezelés jellemzi. A dekorativitása ellenére azonban hiányzik belőle – akárcsak a festő többi művéből – mindaz az erő és vitalitás, amely a nagy reneszánsz példakép műveinek sajátja, ahogy erre az író Stendhal is rámutatott a római élményeit feldolgozó, 1828-ban kiadott könyvében.
A kortársak által ünnepelt festményt Esterházy herceg, alig néhány évvel Bécsbe érkezése után Széchenyi Istvánnak ajándékozta. A megkapó alkotást a „legnagyobb magyar” fia adományozta tovább a Magyar Tudományos Akadémiának, ahonnan a múlt század derekán végül a Szépművészeti Múzeumba került.
Lantos Adriána
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.