Angyali üdvözlet. Mozgószárny ünneői oldalának részlete a csíkmenasági Szűz Mária-templom egykori főoltáráról
Régi Magyar Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Készítés ideje | 1220 körül |
Tárgytípus | kőfaragvány |
Anyag, technika | mészkő |
Méret | 19,5 × 20,5 × 8,5 cm |
Leltári szám | 90.22.14M |
Gyűjtemény | Régi Magyar Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Dombormű felső részéről lehasadt, két illeszkedő darabból összeragasztott töredék. Alul, hátul és két oldalán törött, homlokoldalán részben sérült. Alul kehelyfejezet csonkja négy keskeny levéllel. Az abakusz felett (negyedpálcából és homorlattal alámetszett függőleges lemezből álló) párkány, rajta háromkaréjos árkádsor íveinek indítása. Az élszedett lemeztaggal keretelt árkádok közti teret architektonikus dombormű tölti ki, középtengelyében háromszögű oromzattal lezárt, hasáb formájú, kétszintes torony emelkedik. Alsó szintjét két szélesebb, felső szintjét három keskenyebb nyílás töri át. A letöredezett oromzat geometrikus ornamentikájáról a törésfelületen felfedezhető kerek furatvégződés tanúskodik. Jobboldalt háromablakos, letört tetejű, hengeres torony., a bal oldali épület helyén törésfelület. Az ép felületeken fehér alapozó maradványa, az oszlopfőn és a tornyocskán bólusz, az ívekben kék festés nyomai látszanak.
A töredék darabjai Gerevich László pilisszentkereszti ásatásán, a ciszterci apátság romterületének ismeretlen pontjáról, szórvány leletként kerültek elő 1975-ben. Formája, mérete és művészi kidolgozottsága ahhoz a francia szobrász által Magyarországon faragott díszes síremlékhez kapcsolja, amit a pilisi erdőben, 1213-ban meggyilkolt Gertrúd királyné sírja fölé emeltek 1220 körül. A finoman profilozott, gerecsei vörös mészkő lábazati párkányból és fedlapból, valamint az általuk közrefogott, aranyozott és színesre festett domborművekkel díszített, szürkés-sárgás mészkőből faragott oldallapokból álló tumba tetején Gertrúd királyné szintén mészkőből faragott és festett, életnagyságú halotti portrészobra, az ún. gisant feküdt, feje alatt párnával, a párnát egy-egy kezükkel két oldalról tartó, másik kezükben füstölőt lóbáló angyalokkal körülvéve. A domborműves oldallapokon, architektonikus részletekkel aprólékosan kidogozott háromkaréjos vakárkádok alatt, trónuson ülő (a hosszú oldalakon), valamint álló (a rövid oldalakon) alakok jelentek meg.
A töredék a síremlék hosszú oldallapjainak architektonikus díszítéséhez tatozott, helye a szabadon álló oszlopok által tartott háromkaréjos vakárkádok sorában volt.
Árpád-kori kőfaragványok: Katalógus, Az István Király Múzeum közleményei, István Király Múzeum; MTA Művészettörténeti Kutatócsoport, Székesfehérvár, 1978, 148a. sz. (Marosi Ernő).
Gerevich, László, A pilisi ciszterci apátság, Studia comitatensia: tanulmányok Pest megye múzeumaiból, Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága, Szentendre, 1984, 9. o., 46.
Tóth, Sándor – Tóth, Melinda – Marosi, Ernő, Mikó, Árpád – Takács, Imre (eds.), Pannonia regia: Művészet a Dunántúlon 1000-1541, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai 1994/3, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 1994, 248-251. o., IV-21e. sz. (Takács Imre).
Marosi, Ernő – Wehli, Tünde, Az Árpád-kor művészeti emlékei: képes atlasz, Balassi Kiadó; MTA Művészettörténeti Kutató Intézete, Budapest, 1997, 148.c (Marosi Ernő). sz.
Die Andechs-Meranier in Franken : Europäisches Fürstentum im Hochmittelalter: Ausstellung, Verl. Ph. von Zabern, Mainz am Rhein, 1998, 1.21.c. sz. (Imre Takács), 61.
Takács, Imre, “A Gertrúd-síremlék rekonstrukciójának kérdései”, in: Majorossy J., dr. (szerk.): Egy történelmi gyilkosság margójára. Meráni Gertrúd emlékezete, 1213-2013, Ferenczy Múzeum, Szentendre, 2014, 189-202 o.
Takács, Imre, “The Tomb of Queen Gertrude”, Acta historiae artium Academiae Scientiarum Hungaricae 56 (2015), 5-88 o., 3.12. sz., 43, 97-98.
Takács, Imre, A francia gótika recepciója Magyarországon II. András korában, Balassi Kiadó, Budapest, 2018, 124-158. o., 541.
Árpádok országa: tanulmányok és katalógus, Magyar Nemzeti Múzeum; Magyar Tudományos Akadémia, Budapest, 2022, 26.3. sz. (Veress Orsolya).
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.