
Cím nélkül
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | német |
Készítés ideje | 1901 körül |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, fa |
Méret | 75,7 x 59,3 cm |
Szignó | lent, balra: Gotthard Kuehl Danzig (?) |
Leltári szám | 56.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Gotthardt Kuehlt az egyik legfontosabb korai német impresszionista festőként tartják számon, aki már élete során is nemzetközi hírnévnek örvendett. 1867-től a drezdai, majd 1870-től a müncheni Képzőművészeti Akadémián tanult, egyik mestere Wilhelm von Diez volt. Kuehl részt vett az 1873-as bécsi világkiállításon, ahol első ízben került kapcsolatba a francia impresszionisták műveivel. 1878 és 1889 között Párizsban élt. A naturalista Jules Bastien-Lepage és Édouard Manet munkái nagy hatással voltak alkotásaira. A régi mesterek műveinek megfigyelése érdekében Kuehl számos tanulmányúton járt Itáliában és Hollandiában, ahol többek között Jan Vermeer és Pieter de Hooch alkotásait tanulmányozta. Az 1880-es évek végén visszatért Németországba. 1893-tól Drezdában élt, ahol később az akadémia professzorrá nevezte ki. A kortárs művészeti élet aktív szereplőjeként számos egyesület és társaság megalapításában részt vett, egyike volt azon művészeknek, akinek közvetítésével Drezdába eljutottak a párizsi impresszionizmus impulzusai.
Kuehl festett tájképeket, városképeket, zsánerképeket, festészetének egyik leggyakoribb tárgya az enteriőr volt. Az impresszionisták hatása művészetében a belső tereket ábrázoló képein megjelenő fénykezelésben is tetten érhető. Alkotásain korának társadalmi problémái is feltűnnek, a század végén festette a lübecki árvaházról készült sorozatát.
A Budapesten őrzött képen is jellegzetesen naturalista téma jelenik meg: négy lány éppen köt, az előtérben egyikük, hóna alatt fonott kosárral, az árvaház tövében ülő sorstársai felé indul. A szorgoskodó lányok az árvaház zöld egyenruháját viselik. A néző bensőséges eseménynek lehet tanúja: bepillanthat az árvaház mindennapjaiba egy árnyékos, lassú délutánon.
Mrázik Rebeka
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3. rész, Új szerzemények. 1.füzet: a, Festmények; b, Festmények módjára kezelt műtárgyak, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1914.
Tóth, Ferenc, Donátorok és képtárépítők. A Szépművészeti Múzeum Modern Külföldi Gyűjteményének kialakulása, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2012, 97., 119., 171. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.