
A torreádorok balettje
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | 1848 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, vászon |
Méret | 130 x 97 cm |
Szignó | lent, jobbra: G. Lepaulle 1848 |
Leltári szám | 246.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Ez a műtárgy nincs kiállítva |
Guillaume Lépaulle a párizsi École des Beaux-Arts-on tanult, életművét zsánerjelenetek, arcképek teszik ki. Leghíresebb portréalanyai közé tartozik az igen jelentős katonai és politikai karriert befutott Eugène Cavaignac, aki 1848-ban Algéria kormányzója lett, majd ugyanebben az évben, Franciaországba visszatérve miniszterként, illetve államfői minőségében fontos szerepet játszott a munkásfelkelések leverésében. A forradalom utáni elnökválasztásokat azonban Louis-Napoléon Bonaparte, a későbbi III. Napóleonnal szemben elveszítette.
Ebben az összetett politikai helyzetben született Lépaulle arcképe, mely Cavaignacot államférfiként, egyenruhában, magabiztos pózban örökíti meg. A modell határozott tekintete a nézőre szegeződik, mellette az asztalon hatalmi jelképei, míg a mögötte levő domborművön a Köztársaság allegóriája látható. A festmény az 1849-es párizsi Szalonon szerepelt, két másik, szintén Cavaignacot ábrázoló portréval együtt. Kisebb versengés alakult ki Horace Vernet személyes, bensőséges műve, Jean-Adolphe Lafosse gyengébbnek ítélt munkája és Lépaulle hivatalos képmása között.
Kovács Anna Zsófia
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3.rész, Új szerzemények. 2. füzet: c, Az 1912. évi szerzemények; d, Függelék: 1., Néhai gr. Pálffy János hagyományáról felvett jegyzőkönyvek; 2., Kifüggesztésre, másolásra s elhelyezésre vonatkozó adatok: e, Kimaradt festmények; f, Javítások; g, Tárgymutató az 1. és 2. füzethez; h, Tartalomjegyzék, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1915.
Illyés, Mária, Verő, Mária (ed.), XIX. századi francia művek, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 4, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2001, 17-19. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.