
Ábécé
1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény
Alkotó | |
---|---|
Kultúra | francia |
Készítés ideje | 1893–1895 |
Tárgytípus | festmény |
Anyag, technika | olaj, kartonpapír |
Méret | 60,2 x 80,7 cm |
Szignó | lent, balra: T-Lautrec |
Leltári szám | 356.B |
Gyűjtemény | 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
Kiállítva | Magyar Nemzeti Galéria D épület, Első emelet, Courbet-tól Baselitzig. 1800 utáni Nemzetközi Gyűjtemény |
A 19. század utolsó harmadának művészi alkotásai, Zola és Maupassant írásai szívesen merítik témájukat a társadalom perifériáján élő emberek megnyomorított sorsából. Az arisztokrata családból származó Toulouse-Lautrec gyermekkori balesetéből visszamaradó torz testalkata folytán maga is kirekesztve érezte magát az egészséges emberek nagyvilági társadalmából. A századvégi Párizs éjszakai életének közerkölcsön kívül eső világában találta meg kedvelt modelljeit. A Montmartre füstös mulatói és különös titokzatosságba burkolódzó táncosnői mellett iróniával, ugyanakkor mély rokonszenvvel ragadta meg a prostituáltak emberi méltóságra emelt hétköznapjait.
Képeinek egyik gyakori helyszíne az 1895-ben megnyílt Rue des Moulins-beli nyilvánosház. Az éles lélektani megfigyeléssel rögzített jellegzetes gesztusok, karakteres arckifejezések révén a bordély egy-egy kokottja több képén is felismerhető. A hölgyek az ebédlőben karikaturisztikusan bemutatott szereplői között is van, akit név szerint ismerünk. Az asztaltársasághoz tartozó negyedik személy csak a tükörben látható: a kompozíciónak ez a merész elrendezése a fényképek rögtönzött beállítására emlékeztet. A gyors, vázlatszerű ecsethúzásoktól több helyen szabadon maradt karton színe, nyers anyagszerűségével és meleg tónusával szervesen illeszkedik a kompozíció atmoszférájába. A dinamikus festéstechnika, a kevés színnel árnyalt sziluettek, a lényegre törő tömörséggel megragadott környezet a festő szecessziós plakátjainak hangulatát idézi.
Tóth Ferenc
Peregriny, János, Az Országos Magyar Szépművészeti Múzeum állagai. 3.rész, Új szerzemények. 3. füzet: a, Plastikai művek; b, Az 1913. évi szerzemények; c, Kifüggesztésre, elhelyezésre és kezelésre vonatkozó adatok: d, Sorszámszerinti jegyzék; e, Tárgymutató; f, Javítások; g, Tartalomjegyzék, Országos Magyar Szépművészeti Múzeum, Budapest, 1915.
Genthon, István, “Un tableau de Toulouse-Lautrec au Musée des Beaux-Arts/Múzeumunk Toulouse-Lautrec-képe”, Bulletin du Musée Hongrois des Beaux-Arts/Szépművészeti Múzeum Közleményei 26 (1965), 47-50, 123-124 o.
Genthon, István, Modern francia festmények: Szépművészeti Múzeum Budapest, Remekművek magyarországi gyűjteményekből/Meisterwerke aus ungarischen Sammlungen/Art treasures in Hungarian collections/Chefs d’oeuvre dans les collections hongroises, Corvina, Budapest, 1972, 37. o.
Illyés, Mária, Verő, Mária (ed.), XIX. századi francia művek, A Szépművészeti Múzeum gyűjteményei/The Collections of the Museum of Fine Arts, Budapest 4, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2001, 143-145. o.
Ekserdjian, David (ed.), Treasures from Budapest: Europian Masterpieces from Leonardo to Schiele, Royal Academy of Arts, London, 2010.
Ruttkay, Helga (ed.), Múzeumi Kalauz: Magyar Nemzeti Galéria, A Magyar Nemzeti Galéria kiadványai, Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Budapest, 2018, 244. o.
A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.