En
Vissza a találatokhoz

Dávid Kisfaludi Strobl Zsigmond

Alkotó

Kisfaludi Strobl Zsigmond Alsórajk, 1884 – Budapest, 1975

Készítés ideje 1912
Tárgytípus szobor
Anyag, technika bronz
Méret

60,5 × 31 × 14 cm

Szignó

Jelzés a talapzat tetején: Kisfaludi Strobl 1912

Leltári szám 56.596-N
Gyűjtemény 19–21. századi Gyűjtemény / Szobor Osztály
Kiállítva A műtárgy megtekinthető az állandó kiállításban

A francia-belga hatástól és a rodini impresszionizmustól már a századforduló fiatal magyar szobrászgenerációja is fokozatosan eltávolodott. Adolf Hildebrand A forma problémája (1893) c. könyvének közreadása után ismét a klasszikus formák tisztelete került előtérbe. A plasztikai fogalmazás konkrét, határozott hangvétele újból hangsúlyozott jelentőségre tett szert. Az 1910-es években készültek Kisfaludi Stróbl klasszicizáló stílusának legszebb, legharmonikusabb művei, a Mosólány (1910), a Fürdő előtt (1910), a Finálé (1912) és nem utolsósorban a Dávid. Már a témaválasztás is utal az átértékelt klasszicizmusra, hiszen a reneszánszban, az antik kultúra felélesztése idején kedvelt volt ez a tárgykör, gondoljunk csak a legnagyobbak, Donatello és Michelangelo Dávidjára. Kisfaludi Stróbl műve olyan értelemben klasszicizáló, hogy elképzelhetetlen lenne természetelvű iskolázottság nélkül. A klasszikus történet fonala és átértékelt jelentése alulról vezet felfelé a kompozíción: Dávid arca, kifejezése már a tett feletti elgondolkodást, a kétkedést sugározza. Stróbl szobra éppen ebben különbözik a reneszánsz egyértelműen diadalmas Dávidjaitól.

A folyó kutatások miatt a műtárgyra vonatkozó információk változhatnak.

Kiállításaink közül ajánljuk